Dan DEDIU
- compozitor -
(n. 16.03.1967 Brăila)
Alte PAGINI WEB. Pentru alte surse CLICK AICI!
sau CLICK AICI!

     Studiile muzicale le-a început la Şc. Muzică din Brăila, cu Rodica Novac (pian), continuându-le la Lic. Muzică din Bucureşti (1981-1985), cu Rodica Caragea şi Doina Rotaru (teorie-solfegiu), Constantin Niţu (pian) şi Octavian Nemescu (armonie, istoria muzicii, compoziţie) şi la Cons. Bucureşti (1985-1989), cu Ştefan Niculescu şi Dan Constantinescu (compoziţie), Dan Buciu şi Marina Vlad (teorie-solfegiu), Dan Constantinescu (armonie), Ştefan Niculescu şi Dinu Ciocan (contrapunct), Liana Alexandra şi Theodor Ţuţuianu (forme muzicale), Nicolae Beloiu (orchestraţie), Liviu Brumariu, Petre Brâncuşi şi Vasile Iliuţ (istoria muzicii), Gheorghe Oprea şi Cristina Rădulescu (folclor), Carmen Athanasiu (pian). A obţinut bursa de perfecţionare Gotfried von Herder şi Alban Berg (1990-1991), urmând cursuri la HOHCHSCHULE FÜR MUSIK UND DARSTELENDE KUNST din Viena, cu Francis Burt, Günther Kahowez, J. M. Duerr şi Bruno Liberda (compoziţie). Paralel, a frecventat Facultatea de Filosofie a Universităţii din Viena (1991). A urmat un stagiu de informatică la IRCAM-Paris (1994), cu Tristan Murail, Philippe Manoury, Jean Baptiste Bariette şi Joshua Fineberg. Este doctor în muzicologie al Universităţii de Muzică din Bucureşti.
     
     Metodist la Centrul de Îndrumare a Creaţiei Populare din Slobozia (1989-1990), asistent asociat (1991-1992), asistent titular (1992-1995) şi lector (din 1995) la catedra de compoziţie la Cons. Bucureşti.
     
     A fost director artistic al Festivalului "Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi" de la Bucureşti (1999). A publicat studii, eseuri, articole în MUZICA, ACTUALITATEA MUZICALĂ, CAIETE CRITICE, COTIDIANUL, DILEMA, VINERI etc. A susţinut comunicări ştiinţifice, conferinţe, referate, emisiuni de radio şi televiziune. A participat (ca pianist) la concursuri internaţionale în Italia. A susţinut conferinţe (ca Visiting Professor) la Queen's University of Belfast - Irlanda de Nord. A întreprins călătorii de documentare în Germania, Franţa, Austria etc. Face parte din SACEM-Paris (1993).
     
     A fost distins cu premiul I la Concursul internaţional de compoziţie Budapesta-Bárcs (1990), premiul I şi marele premiu la Concursul internaţional de compoziţie GEORGE ENESCU de la Bucureşti (1991), premiul II la Concursul internaţional de compoziţie de la Ludwigschafen am Rhein (1991), premiul III la Concursul internaţional W. A. MOZART de la Viena (1991), premiul III la Concursul internaţional CARL MARIA VON WEBER de la Dresda (1991), premiul Acad. Rom. din Bucureşti (1991), premiile Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor (1992, 1993, 1995, 1998).

     MUZICĂ DE TEATRU: POST-FICŢIUNEA, op. 50 (1995), dramma giocoso, operă de cameră în 2 acte, libret de Dan Dediu, premiera Bucureşti, 26 V 1996, Op. Rom., Răzvan Cernat.
     
     MUZICĂ SIMFONICĂ: NOCTURNIS LAVRIS, op. 8 (1988), concertino pentru pian şi orchestră; SFERA NESTĂRII, op. 15 (1990), simfonie concertantă pentru voce, violoncel şi orchestră; ORNAMENTS, op. 17 (1990), simfonie pentru orchestră de coarde, p. a. Bucureşti, V 1991, Orch. Concerto, Dorel Paşcu-Rădulescu (ST-CS 0267); "K. V. 627" - MOTTO STUDIEN FÜR ORCHESTREN (1990), p. a. Eiena, 1993, Budapester Simphoniker, Andras Ligeti; SIMFONIA I-A, "LUMIÈRES SECRETES", op. 24 (1991), p. a. Bucureşti, V 1992, Orch. Cons., Dorel Paşcu-Rădulescu; KÄRTNER-STRAßE, WIEN, op. 25 (1991), pentru soprană, sintetizator şi 13 instrumentişti; SIMFONIA A II-A "EMBARGO", op. 27 (1992), pentru altistă şi orchestră, p. a. Constanţa, 26 V 1995, Orch. Simf., Aurelian Octav Popa; NARCOTIC SPACES, op. 32 (1992), pentru 15 instrumentişti, p. a. Viena, 1992, ANSB. 20 JAHRHUNDERT, Peter Burwik; TABULA ANGELORUM, op. 33 (1993), pentru orchestră mare; HYPERKARDIA, op. 39 (1993), pentru orchestră de cameră, p. a. Bucureşti, 21 XI 1994, Orch. Cameră Radio, Ludovic Bács; CONCERT NR. 1 PENTRU PIAN ŞI ORCHESTRĂ, op. 43
      (1994-1998); GOTISCHE MELANCHOLIEN, op. 49 (1995), Passion-Konzertoper pentru violă şi 11 cordari, p. a. Bucureşti, 22 XI 1995, Orch. Concerto, Dorel Paşcu-Rădulescu; SIMFONIA A III-A "CAPRICCIOSO", op. 61 (1996), p. a. Bucureşti, 14 VI 1997, Fil., Aurelian Octav Popa; SIMFONIA A IV-A, op. 67 (1997-1999), pentru vioară obligată şi orchestră; LICHTUNG DES SCHREISEINS, op. 72 (1998), concert nr. 2 pentru violă, urlător şi orch. de cameră, p. a. Zürich, 24 XI 1998, Zumiker Musiker, Paul Taylor.
     
     MUZICĂ DE CAMERĂ: CVARTET DE COARDE NR. 1, op. 5 (1987); SONATA PENTRU VIOARĂ SOLO, op. 7 (1987); CVARTET DE COARDE NR. 2, op. 9 (1989); VAIER, op. 10 (1987), pentru vioară, violă şi flaut; NĂLUCĂ, op. 16 (1989), pentru vioară solo; VERTIGSE DE LA LONTANEITE, op. 18 (1990-1995), pentru octet de suflători; HÖRNES-STIMMEN AUS EINEM UNBEKANTES REQUIEM, op. 19 (1990), pentru 4 corni în Fa; DAS GESPENST DER ORNAMENTE, op. 20 (1990), pentru marimbafon; CARICATURES GRANULLAIRES, op. 21 (1990), pentru flaut, saxofon, vioară şi violoncel; CVARTET DE COARDE NR. 3, op. 22 (1990) (SRR-DDCD-1001); "3/2", op. 28 (1991), pentru 2 viori; NOSTRADAMUSIQUES, op. 29 (1992-1994), pentru clarinet şi bandă magnetică; BLASONS, op. 30 (1992), pentru trio de coarde; GRIFON, op. 31 a (1992), pentru violă şi pian (SRR-DDCD-1001); GRIFON, op. 31 b (1992), pentru vioară şi pian; ARACHNÉ, op. 35 (1992), pentru clarinet, procesor de sunet şi computer; MIKROBENMUSIK, op. 36 (1993), pentru clarinet, violă şi pian, Hamburg, Peer Verlag, 1998; GLASTONPERLENSPIEL, op. 38 (1993), pentru clarinet, saxofoane, percuţie, pian şi bandă magnetică; PAKSAKAGLIA, op. 40 (1993), pentru violoncel solo; PASSACAGLIA CATHOPTRICA, op. 41 (1993); THE AGONY OF THE UNICORN, op. 42 (1994), pentru vioară şi pian; 5 BAGATELE PENTRU 7 VIORI ŞI PIAN, op. 45 (1994); LUNA, op. 46 (1994), pentru celestă; SEPIA GIRL, op. 47 (1994), pentru clarinet şi violă (CD-Pro Viva LC 6542); PRÉLUDE A L'APRÈS-MIDI D'UN (GRIF)FAUNE, op. 48 (1995), micro-operă pentru violă solo; CARTOON-VARIATIONS ON A THEME BY MOZART, op. 51 a (1995), pentru oboi, clarinet, saxofoane, ocarină alto, ocarină octobas şi percuţie; DON GIOVANNI/JUAN, op. 53 (1995), sonat-operă pentru vioară şi pian (SRR-DDCD-1101); TILL EULENSPIEGEL, EIN RONDERSIERTES VAUDEVILLE, op. 54 (1995), pentru clarinet piccolo (Mi bemol) şi percuţie; PAVANA PER DON QUIJOTE, op. 56 (1996), pentru viola d'amore şi pian; NOTTURNISSIMO, op. 57 (1996), pentru flaut şi clavecin; SONATA A IV-A PENTRU PIAN, op. 60 (1996); SONATINA SURREALISSIMA, op. 63 (1997), pentru clarinet solo; GOTHIC CONCERTO, op. 65 (1997), pentru 7 instrumentişti; CHANSONS GOTIQUES, op. 68 a (1998), pentru saxofoane şi orgă; DE CAELO, op. 69 (1998), pentru 6 saxofoane (SRR-DDCD-1001); CONCERTO PER QUATRO, op. 70 (1998), pentru clarinet, violă şi pian la 4 mâini; CHORALVORSPIELE DES SCHREISEINS, op. 71 (1998), pentru vioară şi orgă; LUMINESZEUS DES SCHREISEINS, op. 73 (1998); STUMMES LIEDER - THEATER FÜR EIN UNVOLLSTÄNDIGES STREICHQUARTET, pentru vioară şi violă; IDYLLE, CHORAL UND GUERILLE, op. 77 (1998), pentru 7 instrumente; LACRIMAE, op. 78 (1998), In memoriam Anatol Vieru, pentru saxofon, pian şi percuţie; LATEBRAE, op. 79 (1999), pentru vioară, violă şi pian.
     
     MUZICĂ PENTRU PIAN: CINCI PIESE PENTRU PIAN, op. 1 (1985); SONATA PENTRU 2 PIANE, op. 4 (1986); 3 SONATE PENTRU PIAN, op. 6 (1986); SFERA NESTĂRII, op. 11 (1989), pentru pian; EVANESCENCE, op. 26 (1991), pentru 2 piane; PUCK, op. 34 (1993), pentru pian; LEVANTIQUES, op. 64 (1997), 12 Piese pentru pian, Cartea întâia; HEATHERING WINDS, op. 66 (1997), pentru pian; 7 BAGATELE PENTRU PIAN, op. 72 (1998); IDILE ŞI GUERILLE, op. 67 (1999), pentru pian la 4 mâini.
     
     MUZICĂ CORALĂ: CORURI, op. 37 (1993), pentru cor pe voci egale; GRAI VALAH, op. 13 (1989), trei madrigale pentru cor mixt, versuri de Vasile Voiculescu; STABAT MATER, op. 52 (1995), pentru cor mixt a cappella; LUX AETERNA, op. 62 (1996), concert pentru mezzosoprană şi cor mixt a cappella.
     
     MUZICĂ VOCALĂ: ARII LATINE, op. 2 (1986), pentru voce şi pian; LITANIE PENTRU UN FLUTURE, op. 3 (1986), pentru voce, recitator şi pian, versuri de Vasile Voiculescu; TRUPURI DE STIHII, op. 14 (1989), pentru voce şi cvartet de coarde, versuri de Maria Banuş; PARERGA AGONICA, op. 44 a (1994), pentru mezzosoprană şi saxofoane; PARERGA AGONICA, op. 44 b (1995), pentru mezzosoprană şi clarinet; SENZA ACCOMPAGNAMENTO, op. 55 (1995), pentru voce solo (şi orchestră virtuală), versuri de Giuseppe Ungaretti (Recitativ şi arie); VARIATIONS STILISTIQUES ET SYNTAXIQUES, op. 58 (1996), pentru soprană şi pian, versuri de Tristan Tzara; WOLFIANA, op. 59 (1996), 6 lieduri pentru soprană şi pian, versuri de Şerban Codrin; HÖRRESTE, SEHRESTE..., op. 74 (1998), 3 Lieduri pentru altistă, bas şi pian, versuri de Paul Celan.
     
     MUZICOLOGIE-VOLUME: EPISOADE ŞI VIZIUNI - LUDOVIC FELDMAN, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1991; DAN CONSTANTINESCU - ESENŢE COMPONISTICE, Bucureşti, Edit. Inpress, 1998 (în colaborare cu Valentina Sandu-Dediu).
     
     MUZICOLOGIE-STUDII: MUZICA ÎNTRE INTRADUCTIBIL ŞI APOFACTIC, în: MUZICA, Bucureşti, nr. 3, 1992; PHENOMENOLOGY OF MUSICAL PERCEPTION, în: MUZICA, Bucureşti, nr. 3, 1994; O FORMĂ MUZICALĂ GOTICĂ PIERDUTĂ: LABIRINTUL ARMONIC, în: MUZICA, Bucureşti, 9, nr. 3 (35), 1998; ACUL URECHII (ciclu de eseuri), în: VINERI, Bucureşti, 1998-1999.
     B I B L I O G R A F I E:
     
     László, Ferenc. SIKERBOMBA, în: IFJUMUNCÁS, Bucureşti, 30, nr. 46, 15 IX 1986; Buciu, Dan. CONCERT-EVENIMENT, în: MUZICA, Bucureşti, 25, nr. 9, 1987; MEN OF ACHIEVEMENT. DICTIONARY, Cambridge, 1988; Popovici, Doru. MINUNATELE CONCERTE..., în: SĂPTĂMÂNA, Bucureşti, nr. 46 (935), 18 XI 1988; Popovici, Doru. DAN DEDIU, UN TALENTAT COMPOZITOR TÂNĂR, în: SCÎNT. TIN, Supl. nr. 42 (369), 22 X 1988; Hoffman, Alfred. COMPOZITOR ŞI PIANIST, în: ROM. LIT., Bucureşti, 22, nr. 2, 12 I 1989; Brînduş, Nicolae. VALENTINA SANDU - DAN DEDIU, în: MUZICA, Bucureşti, 33, nr. 1, 1989; DICTIONARY OF INTERNATIONAL BIOGRAPHY, Cambridge, 1990; Rădulescu, Antigona. "LUMINI SECRETE" DE DAN DEDIU, în: MUZICA, Bucureşti, 2, nr. 1, 1992; Cosma, Oct. Lazăr. UNIVERSUL MUZICII ROMÂNEŞTI..., Bucureşti, Edit. Muzicală, 1995; Constantinescu, Grigore. "POST-FICŢIUNEA" SAU TRECUTUL LA VIITOR, în: FEŢELE CULTURII, Bucureşti, nr. 589, 3 VI 1996; Codreanu, Petre. "POST-FICŢIUNEA" ÎN CONCERT-SPECTACOL, în: ACT. MUZ., Bucureşti, 7, nr. 151, 2/VI 1996; Sava, Iosif şi Vartolomei, Luminiţa. MICĂ ENCICLOPEDIE MUZICALĂ, Craiova, Edit. Aius, 1997; Ehrler, Hanno. EXZENTRISCHE OPER OHNE INSTRUMENTE, în: FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG, Frankfurt, 15 XII 1997; Todea, Eugen. O NOUĂ SIMFONIE CLASICĂ, în: RAMPA, Bucureşti, nr. 76, 21 X 1998; Constantinescu, Grigore. FILE DE STAGIUNE, în: RAMPA, Bucureşti, nr. 76, 21 X 1997; Constantinescu, Grigore. JOCUL DE-A CASA..., în: RAMPA, Bucureşti, nr. 89, 3 II 1999; Constantinescu, Grigore. AVANPREMIERĂ LA SĂPTĂMÂNA INTERNAŢIONALĂ A MUZICII NOI, în: RAMPA, Bucureşti, nr. 100 (238), 21 IV 1999; Constantinescu, Grigore. FESTIVALUL SĂPTĂMÂNA INTERNAŢIONALĂ A MUZICII NOI - O PRIVIRE RECURENTĂ, în; RAMPA, Bucureşti, nr. 107 (240), 9 VI 1999.



     Viorel COSMA, Muzicieni din România. Lexicon, vol.2, 1999

UCMR