George BALINT
- compozitor, dirijor -
(n. 11.02.1961 Târgovişte)
sau CLICK AICI!

     STUDII PRIMARE ŞI GIMNAZIALE
     – Galaţi, Liceul de Muzică – ciclul primar, specialitatea Pian / 1968-'72 (prof. Gabor Kiss, Carmen Capato Velincov – ambii dirijori şi profesori de pian)
     – Ploieşti, Liceul de Muzică – ciclul gimnzial şi liceal, specialitatea Pian (prof. Huba Bertalan, organist, compozitor, dirijor) / 1972-'80
     
     STUDII SUPERIOARE
     – Bucureşti, Conservatorul de Muzică "Ciprian Porumbescu” – Secţia de Compoziţie / 1981-'86. Profesori: Ştefan Niculescu - compoziţie, forme; Nicolae Beloiu - orchestraţie; Alexandru Paşcanu - armonie; Dinu Ciocan, Teodor Ţuţuianu - contrapunct; Iosif Csire - citirea partiturilor; Iosif Conta - dirijat orchestră.
     
     STUDII POST-UNIVERSITARE
     – Bucureşti, Universitatea Naţională de Muzică – Facultatea de Instrumente şi Canto - Studii aprofundate în Stilistică Dirijorală / 1999-2000 – Prof. Dr. Dirijor Cristian Brâncuşi.
     
     DOCTORAT
     – Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti – DOCTOR ÎN MUZICĂ / 2003 cu teza: PERSPECTIVE TEORETICE DE INTERPRETARE A TEXTULUI MUZICAL
     Îndrumători, Prof. dr.: Anatol Vieru; Octavian Nemescu.
     
     ALTE ACTIVITĂŢI
     – MEMBRU
     – Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România, 1987-
     – Comisia Simfonică a Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România / 2002
     – Comitetul Executiv al Secţiei Naţionale Române din cadrul Societăţii Internaţionale de Muzică Contemporană, 2003-
     – PROFESOR ASOCIAT
      – Universitatea de Muzică Bucureşti, armonia şi citirea partiturilor / 1990–"94
     – VICEPREŞEDINTE - Junimea Muzicală din Romania / 1990–"94
     – CONSILIER - Ministerul Culturii, Direcţia Instituţiilor de Spectacole şi Concerte / '90–"94
     – DIRECTOR ARTISTIC - Opera Naţională Română, 1997-2000
     – REDACTOR COLABORATOR - Radiodifuziunea Română Bucureşti, 2000-2002
     – REALIZATOR - emisiunea săptămânală „COMPOZITORI ROMÂNI DE LA A LA Z”, pentru Canalul „ROMÂNIA CULTURAL”, 2000-"02
     
     OCUPAŢII
     – din 2000 - DIRIJOR PERMANENT - Teatrul Naţional de Operetă "Ion Dacian” din Bucureşti
     
     DISTINCŢII, PREMII
     
     – ÎNTÂLNIRILE INTERNAŢIONALE DE CÂNT CORAL de la Tours, FRANŢA: PREMIUL II - 1984
     – CONCURSUL DE CREAŢIE MUZICALĂ „GH. DIMA”, Cluj Napoca: PREMIUL UCMR - 1985; PREMIUL I - 1986
     
     – CONCURSUL DE CREAŢIE CORALĂ PENTRU TINERET, Bucureşti: PREMIUL I - 1984; PREMIUL II - 1985
     
     – CONCURSUL NAŢIONAL DE CREAŢIE CORALĂ PENTRU TINERET, Bucureşti: PREMIUL I - 1993 ; PREMIUL I - 1995
     
     – PREMII ALE UNIUNII COMPOZITORILOR ŞI MUZICOLOGILOR DIN ROMÂNIA:
     PENTRU CREAŢIE CAMERALĂ - 2002
     PENTRU CREAŢIE COREGRAFICĂ - 2005
     PENTRU CREAŢIE CORALĂ - 2007
     PENTRU CREAŢIE VOCAL-SIMFONICĂ - 2008
     
     – PREMIUL „GEORGE ENESCU” AL ACADEMIEI ROMÂNE în 2002 – PENTRU LUCRAREA LEAGĂN DE-AMURG (NONET INSTRUMENTAL)
     
     – CONCERTUL-CONCURS AL ANSAMBLULUI ARCHAEUS ŞI RADIO ROMÂNIA MUZICAL „GEORGE ENESCU”: PREMIUL PUBLICULUI - 30 martie 2004

      A. COMPOZIŢII MUZICALE
     
     MUZICĂ DE SPECTACOL
     2004: TRECERI – ŞAPTE EPISOADE MUZICALE PENTRU UN SPECTACOL COREGRAFIC / soprană, bas, grup vocal mixt şi octet instrumental / texte de filozofi antici
     2005: ODATĂ CU TRECEREA TIMPULUI – TRIO TEATRAL-INSTRUMENTAL / saxofon alto, violă, pian
     2007: TREI POVESTIOARE CU TÂLC* – SCENE PE TEXTE DE OSHO / solist vocal şi octet instrumental
     
     MUZICĂ SIMFONICĂ ŞI CONCERTANTĂ
     1996: CÂNTECUL ZORILOR* – POEM SIMFONIC / orchestră de cameră
     1997: CHEMARE – POEM SIMFONIC / orchestră mare
     2006: ZBUCIUM – POEM CONCERTANT / saxofon şi orchestră
     2008: SCENE LUDICE – SILABE, CÂNTEC, BĂTUTĂ – PENTRU TRIO CONTRASTE ŞI ORCHESTRĂ
     
     MUZICĂ VOCAL-SIMFONICĂ
     1986: LACUSTRĂ – POEM-ORATORIU PE VERSURI DE GEORGE BACOVIA / bariton, cor mixt, orchestră
     1995: DE-A SUNETELE* – SCENE PE VERSURI DE MARIN SORESCU / canto-recitator şi orchestră
     2006: TOCIREA – POEM-ORATORIU PE VERSURI DE NICHITA STĂNESCU / cor mixt şi orchestră
     
     MUZICĂ DE CAMERĂ
     1. INSTRUMENTALĂ
     1982 : SUITA PENTRU PIAN PE TEME DE COLINDE POPULARE ROMÂNEŞTI / SOLO
     1983 : SONATA PENTRU CLARINET ŞI PIAN / DUO
     1984 : CVARTET DE COARDE* / CVARTET
     1985 : POVESTEA UNEI ARIPI* / SEPTET de clarinete
     1987 : AMPHION* / SOLO – chitară
      VARIS* / DUO – violoncel, percuţie;
     1998 : FOF. / TRIO – flaut, oboi, fagot
     1991 : ÎNTÂLNIREA*/ SEPTET
     1992: PASUL AERULUI / DIXTUOR
     1992: SUITA PENTRU PIAN - SOLO
     1994: RHOE / TRIO – clarinet, vioară, pian
     1998 : PROODOS / CVARTET – percuţie
     1999 : ÎNTRE TIMPURI* / TRIO – clarinet, vioară, pian
      A ÎNSERĂRII* / ANSAMBLU – suflători, pian, percuţie
     2000 : LEAGĂN DE-AMURG* / NONET
     2001 : PE UN POEM DE EMINESCU II / TRIO – flaut, percuţie, pian
     2003 : 12 LOVITURI* / SEPTET
      MUZICĂ PENTRU ARCHAEUS* / SEPTET
     2004: FETIŢĂ CU NAI / SOLO –- nai
     2005: ÎN GENERAL, PERCUŢIE / DUO – pian, percuţie
      ÎNAINTE ŞI DUPĂ CLOPOTE* / ANSAMBLU – saxofon contrabas, şase percuţionişti
     2006 : ÎN FAPTUL UNEI STĂRI / TRIO – oboi, violă, pian
     2007: DINTR-O BALADĂ / TRIO – clarinet, fagot, pian
     2008 : LA FEREASTRA DINSPRE IARNĂ / SOLO – flaut alto
     ZOOM IN, PE O STARE DE LINIŞTE – SEPTET
     
     2. VOCAL-INSTRUMENTALĂ
     2001 : PE UN POEM DE EMINESCU I / mezzo-soprană, percuţie, pian (inspirată din poezia ODĂ ÎN METRU ANTIC)
     2003 : DINAINTE DE TREZIRE
     – POEM-ORATORIU PE FRAGMENTE DIN „TESTAMENTUM DOMINI NOSTRI JESU CHRISTI” / recitator, mezzo-soprană, bas şi cvintet instrumental
     2004: ÎNTRU SINE – poem scenic pentru mezzosoprană şi ansamblu instrumental pe texte de Sf. Augustin
     2005: SEARĂ TRISTĂ – POEM SCENIC PE VERSURI DE GEORGE BACOVIA / recitator, mezzo-soprană şi octet instrumental
     2007: TREI POVESTIOARE CU TÂLC* – SCENE PE TEXTE DE OSHO / solist vocal şi octet instrumental
     2008: ÎNAINTE DE ROSTIRE – POEM FĂRĂ CUVINTE pentru saxofon alto, soprană, violă
     DIN ADOLESCENŢĂ – muzică fără cuvinte, pentru soprană şi trei flaute drepte (soprano/bass, 2 tenor)
     
     3. LIED
     1982 –'84 : SCENE BACOVIA – CICLURI PE VERSURI DE GEORGE BACOVIA: TOAMNĂ, PEISAJ, PLUMB / voce şi pian
     1997 : PUNCTE PENTRU ARHIMEDE – CICLU PE VERSURI DE DORU RÂMNICEANU / voce, pian
     1999 : REZONANŢĂ – SCENE LIRICE PE VERSURI DE J. W. GOETHE / soprană, clarinet, percuţie
     TIMP STATEA LUNGIT PE TIMP – POEM PE VERSURI DE NICHITA STĂNESCU / soprană, pian
     2000 : SE BATE MIEZUL NOPTII; NUMAI POETUL – POEME PE VERSURI DE VERSURI DE MIHAI EMINESCU / voce, pian
     TURLE I, II, III - POEME PE VERSURI DE ION STRATAN / voce, vioară, pian
     2008: DOUĂ POVESTIOARE CU TÂLC - SCENE PE TEXTE DE OSHO / voce şi pian
     2008: UN NOD, UN SEMN ŞI-UN MIC POEM – PRILEJURI LIRICE PE VERSURI DE NICHITA STĂNESCU / soprană, pian
     
     MUZICA CORALĂ
     1989 : SĂRBĂTOAREA BRADULUI – CICLU, vers. populare / cor mixt à cappella
     1995 : A BRADULUI – vers. pop. de bocet / cor mixt à cappella
     2001 : LER, DOAMNE! – TRIPTIC, vers. populare : LER, DOAMNE!; MÂNDRĂ STEAUĂ; GRĂIEŞT' FIICĂ / cor mixt à cappella
     TREI MADRIGALE, vers. Mihai Eminescu : ŞI DACĂ; PRIN NOPŢI TĂCUTE; ÎN FEREASTRA DESPRE MARE / cor mixt à cappella
     2005 : CÂNTĂREŢII NOPŢII – CICLU, vers. Teofil Dumbrăveanu / cor de voci egale - fete/copii, la 3 voci
     2007 : DIN DEMULT – poem pentru 12 voci soliste mixte
     DIN COPILĂRIE – SCENE AMUZANTE / 2 grupe de copii (la cîte3 voci), violoncel, 2 percuţionişti, pian
     2008 : DIN VREMEA COLINDELOR – SCENE DE CONCERT / cor de copii, grup instrumental (2 perc., vioară, pian)
     
     B. SCRIERI / ESEURI
     „PATA FORMALĂ”, rev. MUZICA, Bucureşti, 2 XII 2001, pag. 22-27
     „GÂNDURI DESPRE MUZICA ROMÂNEASCĂ”, (dezbatere) rev. MUZICA, Bucureşti, 2 XIII 2002, pag. 19-21
     „SUNETUL CA RĂSPUNS”, rev. OPUS, Universitatea de Muzică Bucureşti, 4 (5) II 1999, pag. 5-8
     „POATE SĂ PLACĂ PUBLICULUI MUZICA ZILELOR NOASTRE?” (dezbatere), rev. ACTUALITATEA MUZICALĂ, Bucureşti, 4 XXXV 2004, pag. 4-5
     „TRESĂRIREA DIN INERŢIE”, rev. ACTUALITATEA MUZICALĂ, Bucureşti, 8 XLX 2005, pag. 17;
     „A TREIA STARE”, rev. ACTUALITATEA MUZICALĂ, Bucureşti, 1 LIV 2006, pag. 6
     „CE ESTE OPERA MUZICALĂ” (dezbatere), rev. ACTUALITATEA MUZICALĂ, Bucureşti, 8 LXII, 2006, pag. 3
     „LA CE BUN...”, REV. ACTUALITATEA MUZICALĂ, Bucureşti, 5 LXXXIII, 2008, pag. 2
     „POVAŢA MAESTRULUI”, REV. ACTUALITATEA MUZICALĂ, Bucureşti, 6 LXXXIV, pag. 2
     „RECUPERAREA LIBERTĂŢII CREATOARE PRIN INTERMEDIUL MUZICII ELECTRONICE”, REV. ACTUALITATEA MUZICALĂ, Bucureşti, 8 LXXXVI, 2008, pag. 2
     „VIITORUL CA PROIECT”, REV. ACTUALITATEA MUZICALĂ, Bucureşti, 9 LXXXVII, 2008, pag. 2
     „FORŢA DE IMPRESIONARE” – I; II; III; REV. ACTUALITATEA MUZICALĂ, Bucureşti, 10-12, LXXXVIII - XC, 2008, pag. 2
     „NIVELE ÎN PERSPECTIVĂ OBLICĂ”, REV. ACTUALITATEA MUZICALĂ, Bucureşti, 1 XCI, 2009, pag. 2-3
     „O ANALOGIE POSIBILĂ: TRANZIŢIILE DE FAZĂ ŞI ASPECTELE UNOR OBIECTE MUZICALE”,
     REV. ACTUALITATEA MUZICALĂ, Bucureşti, 2-4 XCII – XCIV, 2009, pag. 2-3
     
     LITERATURA DESPRE G. BALINT
     ANGHEL, Irinel – vol. „ORIENTĂRI, DIRECŢII, CURENTE ALE MUZICII ROMÂNEŞTI DIN A DOUA JUMĂTATE A SECOLULUI XX”, Editura Muzicală a Uniunii Compozitorilor şi muzicologilor din România, 1997, pag. 7
     SANDU-DEDIU, Valentina – volumul „MUZICA ROMÂNEASCĂ ÎNTRE 1944 – 2000”, Editura Muzicală, 2002, pag. 218; 225
     COSMA, Viorel – ENCICLOPEDIA MUZICII ROMÂNEŞTI – vol 2 litera B, Bucureşti, Editura ARC 2000, 2007
     
     CREDO COMPONISTIC
     
     SCRIU O MUZICĂ NUANŢATĂ FIE DE ETOSUL FOLCLORIC, RELIEFAT PRIN PERTINENŢA UNOR MOTIVE RITMICE („SONATA PENTRU CLARINET ŞI PIAN” SAU MAJORITATEA PIESELOR CORALE), FIE DE CULORILE UNOR STĂRI MAI ABSTRACTE, DATORATE ÎN PRINCIPAL DEMERSULUI ARMONIC („A ÎNSERĂRII” „LEAGĂN DE-AMURG” „ÎN FAPTUL UNEI STĂRI”). ADESEA, PROPUN O LUME NUANŢATĂ DE DOR, ÎNTR-UN MOD CARE, EVITÂND VOIT CONTEMPLAREA, ACCENTUEAZĂ DRAMATISMUL STĂRII DE PREZENŢĂ („CÂNTECUL ZORILOR” „ZBUCIUM”). ÎN GENERAL, FORMA ESTE REZULTATUL UNOR MEDITAŢII FILOZOFICE. DE ALTFEL, ÎN UNELE DINTRE LUCRĂRILE MAI RECENTE - „TRECERI” „ÎNTRU SINE” - SUNT CHIAR ROSTITE (ÎN LIMBILE ROMÂNĂ ŞI LATINĂ) FRAGMENTE DIN TEXTELE UNOR FILOZOFI ANTICI ŞI MEDIEVALI. IDEILE PERSONALE SUNT PROBATE ÎN PIESE CAMERALE, PRECUM: SEPTETUL DE CLARINETE „POVESTEA UNEI ARIPI” TRIOURILE „RHOE” „ÎNTRE TIMPURI” „PE UN POEM DE EMINESCU” ORI ÎN LUCRĂRI MAI AMPLE, DE GEN SIMFONIC SAU VOCAL-SIMFONIC: „CHEMARE” „TOCIREA”. LIEDURILE (PE VERSURI DE BACOVIA, EMINESCU, STĂNESCU, STRATAN) SUNT CONCEPUTE CA SCENE, ÎN CARE VOCII I SE PRETINDE O GAMĂ LARGĂ A EXPRESIEI, DE LA DECLAMAREA PROZODICĂ LA CÂNTUL-FRUMOS, INSTRUMENTELE CARE I SE ALĂTURĂ REZONÂND ÎN SUCCESIUNEA UNOR TABLOURI DE DECOR.
     EXISTĂ MEREU O MINIMĂ DISTANŢĂ ÎNTRE UN MOMENT DAT SI ORIZONTUL FINALITĂŢII UNUI PARCURS SONOR CARE, PENTRU MINE, NU ESTE ALTCEVA DECÂT O METAFORĂ A FIINŢEI. POETICITATEA ESTE ASPECTUL COMUN ÎNTREGII MELE CREAŢII MUZICALE DE PÂNĂ ACUM.


UCMR