Irinel ANGHEL
- compozitoare -
(n. 14.05.1969 Bucureşti)
Alte PAGINI WEB. Pentru alte surse CLICK AICI!
sau CLICK AICI!

     Studiile muzicale le-a început la Lic. de Muzică GEORGE ENESCU din Bucureşti (1976-1988), cu Cătălina Popovici (pian), şi le-a continuat la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, unde a urmat Facultatea de Muzicologie (1989-1994), cu Octavian Lazăr Cosma (muzicologie), Dragoş Alexandrescu (teorie-solfegiu), Petre Crăciun (dirijat cor), Vasile Iliuţ (istoria muzicii), Cristina Rădulescu-Paşcu (folclor), şi Facultatea de Compoziţie (1991-1996), cu Octavian Nemescu (compoziţie), Adrian Raţiu (armonie), Dinu Ciocan (contrapunct, forme), orchestraţie (Nicolae Beloiu), luându-şi masteratul (1995, la Muzicologie; 1997, la Compoziţie) şi doctoratul (2003), cu teza MUZICA SUPRAREALISTĂ. A urmat în Elveţia (2004) un curs de improvizaţie muzicală, cu George Lewis.
     
     A debutat ca pianistă la vârsta de 6 ani, într-o producţie a Lic. GEORGE ENESCU la Sala DALLES, iar în calitate de compozitoare în mai 1991, în cadrul primei ediţii a SĂPTĂMÂNII INTERNAŢIONALE A MUZICII NOI, cu piesa MORFOGENEZĂ.
     
     A fost asistent de cercetare la Institutul de Istoria Artei GEORGE OPRESCU (1994-2003) şi este redactor la revista MUZICA (din 1996), director artistic al ansamblului PRO CONTEMPORANIA (din 1990), director adjunct al ediţiei a XIII-a SIMN (2003), membră a grupului de improvizatori FREE SOUND (din 2003) şi a grupului de muzică şi dans INTER ART (din 2003), coordonator artistic al festivalului MULTISONICFEST (2004, 2005), preşedinte al Asociaţiei culturale PRO CONTEMPORANIA (din 2005).
     
     A întreprins turnee în Albania (1999), Belgia (2000), Franţa, Elveţia, Germania, Israel (2001), Polonia (2002), SUA, Elveţia, Italia, Austria, Ungaria (2003), Grecia, Elveţia, Germania (2004), Israel, Italia (2005).
     A fost distinsă cu Premiul Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor (1998, 1999, 2002, 2004), cu Premiul GEORGE ENESCU al Academiei Române (1999), cu Premiul II la Concursul THOMAS BLOCH (Paris, 2000), Premiul PÉPINIÈRES EUROPÉENES POUR JEUNES ARTISTES (Paris, 2000), Premiul UCHIMURA pentru muzica de teatru (UNESCO, 2002) şi Premiul INTERNATIONAL NEW MUSIC CONSORTIUM (New York, 2003).

     MUZICĂ DE TEATRU: AMANŢII ÎNSÂNGERAŢI (2002), muzică de scenă la piesa lui Chikamatsu Monzaemon, premiera Bucureşti, Teatrul Naţional, VI 2002, regia Alexandru Tocilescu.
     
     MUZICĂ SIMFONICĂ: MITUL LUI SISIF (1995), orchestră mare, p.a. Bucureşti, VI 1995, Orch. Universităţii Naţionale de Muzică, Radu Popa; TURNUL BABEL (1996), orchestră mare, p.a. Bucureşti, VI 1996, Orch. Universităţii Naţionale de Muzică, Radu Popa; RINOCERII (1997), orchestră mare, p.a. Bucureşti, V 1997, Orch. Naţională Radio, Ludovic Bács; CHIMÈRES – PERSPECTIVE MAGRITTIENNE POUR VIOLONCELLE ET ORCHESTRE (2000), violoncel şi orchestră de cameră, p.a. Mons, VII 2000, Orchestre Royale de Wallonie, Jean-Paul Dessy; DISTANCES (2001), orchestră de cameră, p.a. Bucureşti, II 2001, Orch. de Cameră Radio, Cristian Brâncuşi; LABYRINTHE (2002), 7 instrumente exotice şi orchestră de cameră, p.a. Varşovia, Katowice New Music Orchestra, Szymon Bywalec.
     
     MUZICĂ DE CAMERĂ: MORFOGENEZĂ (1991), pentru flaut, clarinet, fagot şi vibrafon; SUBCONVERSAŢII (1993), pentru vioară, clarinet, trombon şi percuţie; FÜR ELISE STRING QUARTET (1993); ENTRE LE CIEL ET L'ENFER (1997), pentru 7 instrumente; LA PERSISTENCE DE LA MÉMOIRE (1998), pentru 4 percuţionişti, trio de coarde, acordeon şi orgă; PEŞTERA INIMII (1999), pentru violoncel şi percuţie; SILHOUETTES FANTOMATIQUES (1999), 2 violoncele şi percuţie; VISIONS PROVOQUÉES PAR UN MYSTÈRE (2000), violoncel, pian, percuţie şi bandă; POVESTEA CELOR TREI CARE AU VISAT (2001), pian, vioară şi clarinet; LE QUASI- INFINI (2001), 2 flauţi, vioară, violă şi acordeon; ARRÊTS (2002), vioară, violoncel, acordeon şi bandă; FASCINATION (2002), violoncel, instrumente exotice şi bandă; LE QUASI-INFINI II (2002), 2 flauţi, vioară, violă, violoncel, acordeon şi percuţie; FRONTIERS (2003), vioară, flaut, pian, instrumente exotice şi bandă; ELENIGMES (2004), chitară electrică şi bandă; ELENIGMES II: ZOOM (2004), chitară electrică, chitară bas, violoncel şi bandă; IRRÉSISTIBLE (2004), instrumente exotice şi bandă; IRRÉSISTIBLE II (2004), 7 instrumente; FLOATING IDENTITY (2004), 20 de instrumente (exotice şi electrice) şi bandă; TIMELESS (2005), pentru 2 voci procesate; ELECTRO-TRANSE (2005), violoncel, chitară electrică şi sampler; TOYS R US (2005), pentru 6 instrumente de jucărie şi sampler; ETHEREAL BEAUTY (2005), acordeon, gu zheng şi digeridoo; ELECTRIC MUSE (2005), pian, sintetizator şi voce procesată.
     
     MUZICĂ INSTRUMENTALĂ: MIRO EN MIROIR (2001), pentru flaut; EPHEMERAL EQUILIBRIUM (2001), pentru fagot; METABLUES (2001), pentru pian.
     
     MUZICĂ CORALĂ: ASSEMBLAGES (2003), cor mixt la 24 de voci, textul Irinel Anghel.
     
     MUZICĂ DE BANDĂ: EMPATHY (2004); TIMELESS (2005); ELECTROTRANSE (2005).
     
     LUCRĂRI DE MUZICOLOGIE: DE LA SONOR LA GRAFIC: SPIRITUL GEOMETRIC AL CREAŢIEI LUI ANTON WEBERN, în: MUZICA, Bucureşti, nr. 3, 1991; CONSIDERAŢII ASUPRA CONCEPTULUI DE METAMUZICĂ, în: MUZICA, Bucureşti, nr. 3, 1992; COMPOZIŢIA MUZICALĂ CA BIOSISTEM. LEGEA FORMALIZĂRII NATURALE AUTOMATE, în: MUZICA, Bucureşti, nr. 1, 1993; MUZICA CONCEPTUALĂ, în: MUZICA, Bucureşti, nr. 3 şi nr. 4, 1993; MUZICA MINIMALĂ REPETITIVĂ, în: MUZICA, Bucureşti, nr. 4, 1994; MUZICA NON-EVOLUTIVĂ, în: MUZICA, Bucureşti, nr. 2, 1995; O POSIBILĂ TEORIE A CREAŢIEI ARHETIPALE, în: MUZICA, Bucureşti, nr. 4, 1996 şi nr. 1, 1997; ORIENTĂRI, DIRECŢII, CURENTE ALE MUZICII ROMÂNEŞTI DIN A DOUA JUMĂTATE A SECOLULUI XX. Bucureşti, Edit. Muzicală, 1997; FUNCŢIA ANOMALIEI ÎN CREAŢIA MUZICALĂ, în: MUZICA, Bucureşti, nr. 2, 1999; ESTETICA ONIRICĂ, în: MUZICA, Bucureşti, nr. 1, 2002.DISCOGRAFIE: Anghel, Irinel. MONDES IMPOSSIBLES (Editura Muzicală & Casa Radio, Oa 10360, poziţia 008); FASCINATION II (Star Media Music, 03 LO 24510, poziţia 007); LABYRINTHE II (Casa Radio, 4 AF 29100345, poziţia 118); LE QUASI-INFINI (Sonoton Intersound GmbH, ISOV 193 CD); FRONTIERS (Edition Zeiton/ Radio Österreich 1, ORF MP03 0D01).
     B I B L I O G R A F I E:
     
     Avakian, Dumitru. PREMIILE DE COMPOZIŢIE ALE RADIODIFUZIUNII ROMÂNE, în: CURENTUL, Bucureşti, 9 XII 1998; Alexandrian, Sarane, LE TRIOMPHE DU SURRÉALISME EN 2001, în: SUPÉRIEUR INCONU, Paris, nr. 21, varatoamna 2000; Laiu, Maria. STRUŢOCĂMILA DE LA OPERĂ, în: LUCEAFĂRUL, Bucureşti, nr. 18, 2000; Chitic, Paul Cornel. PATRU COMPOZIŢII CARDINALE, în: TOP BUSINESS, Bucureşti, nr. 6, 2002; Schulz, Reinhard. AUFERSTEHUNG, în: SÜDDEUTSCHE ZEITUNG, München, 1 X 2002; Szczecinska, Ewa. WARSZAWSKA JESIEN 2002 – RZECZ O KONDYCJI MUZYKI W EUROPIE, în: RUCH MUZYCZNY, Varşovia, nr. 23, 10 XI 2002; Filimon, Daria. PROVOCAREA „PRO CONTEMPORANIA”, în: ZIARUL DE DUMINICĂ, Bucureşti, nr. 46, 29 XI 2002; Beimel, Thomas. FASCINATION, în: MUSIKTEXTE, 2002; WHO'S WHO IN ROMANIA. Bucureşti, 2002; Şerban-Pârâu, Oltea. TIMBRALITATEA ÎNTRE ACUSTIC ŞI ELECTRONIC, în: ACT. MUZ., Bucureşti, nr. 1, 2003; Muşat-Coman, Carmen. ARTA CELOR CARE VOR SĂ IASĂ DIN LUMEA LOR, în: ZIARUL DE DUMINICĂ, Bucureşti, nr. 7 (138), 21 II 2003; Muşat- Coman, Carmen. „MI-E GREU SĂ MĂ ÎNCHIPUI ÎN AFARA SCENEI” (Interviu), în: FEMEIA, Bucureşti, IV 2003; Florea, Anca. NOUTĂŢI FEMININE PE CD, în: CURENTUL, Bucureşti, 30 VII 2003; Niedermayr, Susanna şi Scheib, Christian. EUROPEAN MERIDIANS. NEW MUSIC TERRITORIES. Saarbrucken, Pfau-Verlag şi Viena, ORF 1; Sârbu, Cristina. PUTEREA DESTINULUI ŞI A PASIUNII, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 12, 2003; Avakian, Dumitru. „PRO CONTEMPORANIA”- UN AMBASADOR AL MUZICII NOASTRE, în: ROM. LIB., Bucureşti, 10 I 2004; Şerban-Pârâu, Oltea. UN DESTIN GLAZURAT CU PARADOX, în: ADEVĂRUL LITERAR ŞI ARTISTIC, Bucureşti, 6 VII 2004; Şerban-Pârâu, Oltea. A „VEDEA” MUZICA, în: ADEVĂRUL LITERAR ŞI ARTISTIC, Bucureşti, 24 VIII 2004; Şerban- Pârâu, Oltea. MUZICĂ, FRONTIERE ŞI FUZIUNE, în: ADEVĂRUL LITERAR ŞI ARTISTIC, Bucureşti, 2 XI 2004; Filimon, Daria. MUZICĂ FĂRĂ FRONTIERE, în: ZIARUL DE DUMINICĂ, Bucureşti, 5 XI 2004; Lesle, Lutz. ROMANIA TODAY 3, în: NEUE ZEITSCHRIFT FÜR MUSIK, Mainz, nr. 5, 2004; Nofze, Mathias. ROMANIA TODAY 3, în: DAS ORCHESTER, Einsidlen, nr. 11, 2004; Trauffer, Sara. ROMANIA TODAY 3, în: CLINGKLONG, Berna, FMF 52, 2004.



     Viorel COSMA, Encilopedia muzicii româneşti, vol.1, A-B, 2005

UCMR