Carmen Maria CÂRNECI
- compozitoare şi dirijoare -
(n. 19.09.1957 Racila - Bacău)
   
Pentru alte surse CLICK AICI!

     Studiile muzicale le-a început la Şcoala de Muzică din Bacău (1964-1973) cu Ovidiu Bălan (muzică de cameră) şi Modesta Olinic (pian) şi Liceul de Muzică nr. 1 din Bucureşti (1973-1976), continuându-le la Conservatorul fin Bucureşti (1976-1980) cu Victor Giuleanu (teorie-solfegiu), Liviu Comes (contrapunct), Dan Constantinescu (compoziţie), Ştefan Niculescu (forme muzicale), Constantin Bugeanu şi Iosif Conta (dirijat orchestră). S-a perfecţionat la „Musikhochschule” din Freiburg am Breisgau (R.F. Germania). A urmat cursuri de dirijat la Weimar cu Kurt Masur şi Klaus Huber, precum şi cursurile muzicale de vară de la Darmstadt (1984).
     
     Profesoară de muzică la Şcoala nr. 242 din Siliştea Snagovului (1981-1985). A susţinut emisiuni de radio, concerte-lecţii, prelegeri, conferinţe. A publicat articole şi studii în „Muzica”, „Sânteia tineretului”, „Amfiteatru”, „Viaţa studenţească” etc. A dirijat concerte simfonice cu Orchestrele şi Filarmonicile din Bacău, Sibiu, Botoşani etc. A participat la Gala tinerilor dirijori de la Buşteni (1983, 1984).
     
     Premii de compoziţie (al UCMR, pentru muzică de film la Costineşti, ”Valentino Bucchi” -Roma, alte distincţii la Mannheim, Köln ), de dirijat ("Muzica secolului XX”/ Austria, 1988), burse de creaţie ( „Strobel Stiftung"/ Baden-Baden, "Kunststiftung"-Stuttgart, "Die Höge"-Bremen ) şi de dirijat ("Toscanini” -Parma, BBC-Manchester, Acanthes-Avignon ). Numeroase participări la cursuri şi festivaluri, apoi la importante producţii de muzică contemporană, printre care prime audiţii la Opera din Stuttgart, "Scala” din Milano, concerte la Radiodifuziunile din Saarbrücken, Frankfurt, Leipzig. Colaborări ca dirijoare şi compozitoare cu diferite ansambluri şi orchestre, în special din Germania şi Elveţia. A fost directorul muzical al Festivalului "Rossini in Wildbad” şi dirijoarea Orchestrei Academice din Freiburg (1991-1993). În 1996, la Bonn ("Noul Teatru pentru Muzică”/Opera din Bonn) dirijează premiera operei sale Giacometti, opus important prezentat (în versiune lărgită) si la Zürich în 2001. A colaborat frecvent cu "profectio initiative freiburg”, "ensemble für neue musik zürich” s.a. A dirijat Orchestra de Cameră a Filarmonii "George Enescu” şi - în mai multe rânduri - Orchestra de Cameră a Radiodifuziunii Române. În 2000 conduce Orchestra Radiodifuziunii din Belgrad (Forumul Cultural Balcanic) şi reia opera "Perseo şi Andromeda” de Salvatore Sciarrino la Opera Bastille -"Festival d'Automne a Paris”.
     
     Apare ca dirijoare pe patru CD-uri, semnează un CD de compozitoare. Majoritatea compoziţiilor sale sunt editate de Ricordi-München şi Furore Edition Kassel (Germania).
     
     În 2005 a preluat direcţia artistică a festivalului internaţional "Săptămâna Muzicii Contemporane”- Bucureşti.

     MUZICĂ DE TEATRU
     
     • Casa Bernardei Alba de Fedr. Garcia Lorca (1979), muzică de scenă;
     
     • Chiriţa Coana (1981), musical după Vasile Alecsandri, premieră Bucureşti, 1982, Teatrul „Casandra”, Institutul de Teatru.
     
     
     MUZICĂ VOCAL-SIMFONICĂ
     
     • Munte şi secol (1980), cantată pentru mezzosoprană, cvartet vocal, cor mixt şi orchestră, versuri de Radu Cârneci, primă audiţie, Bucureşti, 1984, Formaţiile RTV.
     
     
     MUZICĂ SIMFONICĂ
     
     • Trei piese pentru orchestră de coarde (1978);
     
     • Uvertura concertantă (1980);
     
     • Nuanţe (1981), piesă pentru 11 instrumente de suflat, voce şi percuţie;
     
     • Simfonia de cameră „Contemplu” (1982), pentru suflători, percuţie şi claviaturi (orgă, clavecin, celestă, glockenspiel, sintetizator);
     
     • Simfonia „Efluvii” (1984);
     
     • Divertiso Vivaldi (1984), pentru orchestră de coarde, primă audiţie, Bucureşti, 19 iunie 1984, Formaţia Concerto, Dorel Paşcu-Rădulescu.
     
     
     MUZICĂ DE FILM
     
     • Probleme personale (1981).
     
     
     MUZICĂ DE CAMERĂ
     
     • Sonată pentru violoncel şi pian (1977);
     
     • Sextet de coarde (1979), pentru 3 viori, două viole şi un violoncel;
     
     • Cogito-ergo sum (1982), dicton pentru violoncel solo;
     
     • D'amore (1983), cantilenă pentru oboi solo;
     
     • Obicei (1983), scenariu pentru clarinet, claviaturi, percuţie şi bandă magnetică;
     
     • Roluri (1984), trio pentru clarinet, clarinet bas, violoncel şi pian.
     
     
     MUZICĂ CORALĂ
     
     • Erinnerung (1981), ciclu de madrigale pentru cor a cappella, versuri de Ion Vinea.
     
     
     MUZICĂ VOCALĂ
     
     • Micul prinţ (1977), ciclu de mici piese pentru voce şi pian, versuri de Violeta Zamfirescu şi Radu Cârneci.



     Viorel COSMA, Muzicieni din România. Lexicon, vol.1, 1989

     Née en 1957 in Racila, Carmen Maria Carneci a suivi l'Université Nationale de Musique de Bucarest, où elle a étudié la composition avec les professeurs Dan Constantinescu, Stefan Niculescu et Aurel Stroe, ainsi que le métier de chef d'orchestre avec Constantin Bugeanu et Iosif Conta.
     
     Entre 1985 et 1989 elle a continué ses études en Allemagne, à la "Staatliche Hochschule für Musik" de Freiburg/ Breisgau, avec une bourse DAAD. Elle y a suivi une spécialisation post-universitaire en composition, avec Klaus Huber, et en tant que chef d'orchestre avec Francis Travis et Peter Babberkof. Ensuite, elle a obtenu plusieurs autres bourses d'études offertes par "Rosenberg Stiftung", "Kunst-Stiftung Baden-Wurtenberg", "Heinrich von Strobel Stiftung", "Sudwestfunk Baden-Wurtenberg". Elle a également participé à des cours de maestria soutenus par Kurt Masur, Pierre Boulez, Peter Eötvös e.a.

     Carmen Maria Carneci a commencé sa carrière de chef d'orchestre avec des ensembles de musique de chambre ("Coloratura", "Ensemble für Neue Musik Zürich", "Heidelberg Festival Ensemble", "Profection Initiative Freiburg") et des ensembles orchestraux (l'Orchestre SWF de la Radio de Baden-Baden, l'Orchestre Académique de Freiburg, l'Orchestre de Chambre Radio de Bucarest). Elle a dirigé sur de nombreuses scènes européennes et d'outre Atlantique, dont quelques-unes très célèbres (le théâtre Scala de Milan, l'Opéra d'Etat de Stuttgart, e.a.). En mars 1996, elle a dirigé la première version de son opéra caméral "Giacometti", composé en 1994-1995, au Neues Theater für Musik de Bonn.
     
     Pour Carmen Maria Carneci, "la composition et le métier de chef d'orchestre (l'interprétation) ont des droits égaux" : c'est le principe autour duquel elle a construit et organisé sa vie professionnelle. Elle a composé de nombreuses pièces dédiées à de divers ensembles de musique de chambre, ainsi que de pièces concertantes, symphoniques et vocal-symphoniques, musique de théâtre et de film et opéra. Pour ses compositions elle a reçu des prix aux "Valentino Bucchi – Wettbewerb" de Rome, "Internationaler Komponistinnen-Wettbewerb" de Mannheim, "WDR-Forum Junger Komponistinnen" d'Allemagne et à des concours à Luxembourg et à Köln. Des institutions et des festivals renommés lui ont commandé des pièces musicales, tels que l'Opéra d'Etat de Bonn, "Donaueschinger Musiktage", "Gegenwelten-Festival" de Heidelberg, "Tage der Neue Musik" de Zurich.
     
     La majorité de ses ouvrages ont été publiés par Ricordi Verlag de Munich et Furore Edition de Kassel. A présent, Carmen Maria Carneci est active tant à Bucarest – ou depuis 2005 elle est directeur artistique du festival international "Semaine de la Musique Contemporaine" -qu'à Freiburg en tant que chef d'orchestre et compositeur libéral.

UCMR