Cornel ŢĂRANU
- compozitor, dirijor, profesor şi muzicolog -
(n. 20.06.1934 Cluj)
Alte PAGINI WEB. Pentru alte surse CLICK AICI!

     Studiile muzicale le-a început la Cluj (1948-1949) cu Marţian Negrea, continuându-le la Cons. Cluj (1951-1957) cu Sigismund Toduţă (compoziţie), Iuliu Mureşianu (teorie-solfegiu), Elisa Ciolan (pian), Romeo Ghircoiaşiu (istoria muzicii), Ioan R. Nicola (folclor) şi perfecţionându-se la Paris (1966-1967) cu Nadia Boulanger şi Olivier Messiaen (analiză muzicală, compoziţie). A frecventat cursurile de vară de la Darmstadt cu György Ligeti (analiză muzicală, 1968), Chris­toph Caskel (percuţie, 1968) şi Bruno Maderna (dirijat, 1969). Este doctor în muzicologie la Academia de Muzică din Cluj-Napoca (1974).
     Preparator (1957-1961), asistent (1961-1964), lector (1964) şi profesor asociat la clasa de compoziţie la Cons. Cluj, fondator (1968) şi dirijor al Ansamblului cameral ARS NOVA din Cluj. A publicat studii, eseuri, articole, recenzii în MUZICA, LUCRĂRI DE MUZICOLOGIE (Cluj), TRIBUNA (Cluj), SCÂNTEIA, STUDII DE MUZICOLOGIE etc. A susţinut conferinţe, referate, concerte-lecţii, comunicări ştiinţifice în ţară şi peste hotare (Franţa, SUA), emisiuni de radio şi televiziune, precum şi master-class la TRENTON STATE COLLEGE, NEW YORK UNIVERSITY, MILWAUKEE UNIVERSITY, THE GEORGE ENESCU SOCIETY OF SUA, INSTITUTE DE RIBAUPIERRE din Lausanne, MUSIKHOCHSCHULE din München, THE RUBIN ACADEMY FOR MUSIC din Tel Aviv etc. A întreprins turnee de documentare şi artistice (ca dirijor) în Polonia, Israel, Elveţia, Cehoslovacia, SUA, Franţa, Iugoslavia, Germania, Suedia, Ungaria, Austria etc. Este vicepreşedinte al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor (din 1990), director al Festivalului CLUJ-MODERN (din 1995). A fost distins cu Ordinul MERITUL CULTURAL cls. IV (1969), Premiul Uniunii Compozitorilor (1972, 1978, 1981, 1982, 2001), Premiul Academiei Române (1973), THE INTERNATIONAL KOUSSEVITZKY AWARD (1982) şi cu titlurile de Membru corespondent al Academiei Române din Bucureşti (1993) şi de CHEVALIER DE L'ORDRE DES ARTS ET DES LETTRES din Franţa (2002).

     MUZICĂ DE TEATRU: CONŞTIINŢA FURATĂ (1957), muzică de scenă la piesa lui Teofil Buşecan; OTHELLO (1958), muzică de scenă la piesa lui William Shakespeare; HAMLET (1960), muzică de scenă la piesa lui William Shakespeare; SECRETUL LUI DON GIOVANNI (1969), operă în 3 acte, libretul de Ilie Balea, după o idee de Deak Tamas, prem. Cluj, 8 VII 1970, Cons., Petre Sbârcea; ORESTE ŞI OEDIPE (2001), operă în 4 acte, libretul în limba franceză de Olivier Apert, prem. primei părţi Cluj, 30 IX 1999, Ars Nova, Cornel Ţăranu, prem. integrală Bucureşti, 29 V 2001, Ars Nova şi Academia de Muzică din Cluj, Cornel Ţăranu.
     
     MUZICĂ VOCAL-SIMFONICĂ: CETINI NEGRE (1958), trei poeme pentru tenor şi orchestră, versuri de Lucian Blaga (Cuprinde: CETINI NEGRE; SEMNAL DE TOAMNĂ; NOAPTE EXTATICĂ), p.a. Cluj, 6 IV 1958, Fil., Gheorghe Vintilă; CÂNTECE DE DOR (1961), trei poeme pentru tenor/soprană şi orchestră, versuri de Nicolae Labiş (Cuprinde: ŞI DRAGOSTELE NOASTRE; AM IUBIT; DOR), p.a. Cluj, 10 II 1962, Fil., Paul Popescu; CÂNTARE UNUI EV APRINS/ CANTATA NR. 1 (1962), tenor, cor bărbătesc şi orchestră, versuri de Nicolae Labiş, p.a. Cluj, 30 XII 1962, Fil., Emil Simon; STEJARUL LUI HOREA/ CANTATA NR. 2 (1963), cor de femei şi orchestră, versuri de Leonida Neamţu, p.a. Cluj, 27 V 1964, Fil., Emil Simon; CORTEGIU (1973), cantată în memoria lui Avram Iancu, cor mixt şi orchestră, texte din necrologia lui Avram Iancu, p.a. Cluj, 19 X 1974, Fil., Cornel Ţăranu. Bucureşti, Edit. Muzicală, 1977; SUPPLEX II (1974), cantată pentru cor mixt şi ansamblu instrumental, texte latine din SUPPLEX LIBELLUS VALACHORUM/ 1972, p.a. Cluj, 5 XI 1974, Fil., Emil Simon; CANTUS TRANSYLVANIAE (1978), cantată pentru cor mixt şi ansamblu instrumental, texte latine din documentele de fondare a cetăţii Napoca (sec. II), p.a. Cluj, 5 V 1979, Fil., Emil Simon; ORFEU (1985), bariton şi orchestră de cameră, versuri de Cezar Baltag, p.a. Cluj, 13 V 1985, Ars Nova, 1985; SIMFONIA DA REQUIEM (2005), cor mixt şi orchestră, texte biblice.
     
     MUZICĂ SIMFONICĂ: SIMFONIE PENTRU OR­CHESTRĂ MARE (1957); SECVENŢE PENTRU ORCHESTRĂ DE COARDE (1960), p.a. Cluj, 14 I 1961, Fil. Anatol Chisadji. Bucureşti, Edit. Muzicală, 1965 (EDC 1036); SINFONIA BREVIS (1962), orchestră, p.a. Cluj, 17 XI 1962, Fil., Mircea Cristescu. Paris, Edit. Salabert, 1980 (Partea I); SIMETRII (1964), orchcestră, p.a. Cluj, 14 V 1965, Fil., Mircea Cristescu. Bucureşti, Edit. Muzicală, 1967 (EDE 0211; TV Belgrad, balet, V 1968); INCANTAŢII (1965), orchestră, p.a. Cluj, 15 I 1966, Fil., Mircea Cristescu. Paris, Edit. Leduc, 1971; CONCERT PENTRU PIAN ŞI ORCHESTRĂ (1966), p.a. Cluj, 29 V 1967, Fil., Mircea Cristescu. Cluj, Litogr. Conservatorului, 1972; INTERCALĂRI (1967), pian şi orchestră, p.a. Cluj, 13 XII 1969, Fil.; SINFONIETTA GIOCOSA (1968), p.a. Cluj, 28 V 1968, Orch. Liceului de Muzică, Mihai Guttman; ALTERNANŢE (1968), orchestră, p. A Bucureşti, 29 V 1963, Orch. de Studio Radio, Liviu Ionescu. Bucureşti, Edit. Muzicală, 1973; RACORDURI (1971), orchestră de cameră, p.a. Zagreb, 16 V 1971, Fil. Cluj, Mircea Cristescu. Paris, Edit. Salabert, 1972; CÂNTEC LUNG (1974), clarinet şi orchestră de coarde, p.a. Berna, 18 IV 1975, Bern Chamber Orchestra, Mircea Cristescu. Paris, Edit. Salabert, 1975; SIMFONIA NR. 2 „AULODICA” (1976), orchestră, p.a. Cluj, 8 IV 1978, Fil., Emil Simon. Bucureşti, Edit. Muzicală, 1980 (EDC 470; Olimpia OCD 416); GHIRLANDE (1979), orchestră de cameră, p.a. Bucureşti, 3 XIII 1979, Ars Nova, Cornel Ţăranu (Attacca Babel 9264/ 9265/9266 – 5 ADD); PROLEGOMENE II (1982), orchestră de coarde şi pian, p.a. Bucureşti, 23 III 1982, Ars Nova, Cornel Ţăranu (Hungarton NCD 31.512); SINFONIETTA „PRO JUVENTUTE” (1984), orchestră de coarde, p.a. Cluj, 1984, Orch. Liceului de Muzică, Mihai Guttman; SIMFONIA NR. 3 „SEMNE” (1984), p.a. Cluj, 25 IX 1984, Fil., Cristian Mandeal. Bucureşti, Edit. Muzicală, 1987 (EDC 470); SIMFONIA NR. 4 „RITORNELE” (1987), p.a. Cluj, 9 X 1987, Fil., Cristian Mandeal. Bucureşti, Edit. Muzicală, 1992 (EDC 470); SONATA RUBATO II (1988), oboi, pian şi orchestră de cameră; OGLINZI/MIROIRS (1990), saxofon sopran şi orchestră de cameră, p.a. Cluj, 15 XI 1991, Fil., Corneliu Dumbrăveanu (CD Nova Musica); CADENŢE CONCERTANTE (1993), violoncel şi orchestră de cameră; ANTIPHONA (1996), orchestră de flauţi, p.a. Cluj, 11 IV 1997, Fil., Barrie Webb; SICILIANA-BLUES (1998), pian, orchestră de cameră şi percuţie, p.a. Constanţa, 13 VII 1998, Fil., Daniel Kessner; CONCERT PENTRU OBOI ŞI ORCHESTRĂ DE CAMERĂ (1998), p.a. Cluj, 4 IV 1999, Ars Nova, Cornel Ţăranu; CONCERTO BREVE (2002), orchestră de 24 de flauţi; RIMEMBRANZA (2005), orchestră, p.a. Bucureşti, 26 XI 2005, Fil., Cristian Mandeal; SAX-SYMPHO (2006), saxofon şi orchestră, p.a. Bucureşti, 24 V 2006, Orch. de Cameră Radio, Carmen Cârneci.
     
     MUZICĂ DE FILM: SENTINŢA (1970, regia Ferenc Kosa); MERE ROŞII (1976, regia Alexandru Tatos); MAI PRESUS DE ORICE (1978, regia Dan Piţa şi Nicolae Mărgineanu); UN OM ÎN LODEN (1978, regia Nicolae Mărgineanu); ÎNTOARCEREA DIN IAD (1983, Nicolae Mărgineanu); ÎNTUNECARE (1985, regia Alexandru Tatos); PĂDUREANCA (1986, regia Nicolae Mărgineanu); FLĂCĂRI PE COMORI (1987, regia Nicolae Mărgineanu); UNDEVA ÎN EST (1990, regia Nicolae Mărgineanu).
     
     MUZICĂ DE CAMERĂ: TRIO PENTRU VIOARĂ, VIOLĂ ŞI VIOLONCEL (1952). Bucureşti, ESPLA, 1956; SONATA-POEM PENTRU CLARINET ŞI PIAN (1954); BALADA TRANSILVANIEI (1956), poem-sonată pentru violoncel şi pian; SONATA PENTRU FLAUT ŞI PIAN (1960). Bucureşti, Edit. Muzicală, 1963; SONATA OSTINATO PER PIANO (1961). Bucureşti, Edit. Muzicală, 1964; CONTRASTE I-II PENTRU PIAN (1963). Bucureşti, Edit. Muzicală, 1966; SONATA PENTRU OBOI ŞI PIAN (1963). Cluj, Litogr. Conservatorului, 1970; IMPROVIZAŢII PENTRU FLAUT/CLARINET SOLO (1963), transcripţie după partea a II-a din SONATA PENTRU OBOI. Paris, Edit. Leduc, 1975; TREI PIESE PENTRU CLARINET ŞI PIAN (1964); DIALOGURI I (1966), 6 instrumente (flaut, clarinet, trompetă, vibrafon, percuţie şi pian). Paris, Edit. Salabert, 1969; DIALOGURI II (1967), pian solo. Köln, Edit. Gerig, 1971 (fragment); REZONANŢE I (1977), chitară. Paris, Edit. Salabert, 1978; REZONANŢE II (1978), chitară şi cvartet de coarde. Paris, Edit. Salabert, 1978; OFRANDE I (1978), flaut şi 2 grupe de percuţie. Paris, Edit. Salabert, 1979; OFRANDE II (1978), flaut, 2 grupe de percuţie, cvintet de coarde şi pian. Paris, Edit. Salabert, 1979; PROLEGOMENE I (1981), cvartet de coarde şi pian. Paris, Edit. Salabert, 1981; SONATA PENTRU CLARINET ŞI PERCUŢIE (1985). Paris, Edit. Salabert, 1986; SONATA PENTRU CONTRABAS SOLO (1986). Cluj, Litogr. Conservatorului, 1986; SONATA RUBATO I (1986), oboi solo. Cluj, Litogr. Conservatorului, 1986; SEMPRE OSTINATO I (1986), saxofon sopran/ clarinet. Paris, Edit. Salabert, 1986; SEMPRE OSTINATO II (1988), saxofon/clarinet şi 7 instrumente. Paris, Edit. Salabert, 1988; OFRANDE III (1988), flaut, pian şi percuţie. Paris, Edit. Salabert, 1989; SONATA-SOLO PENTRU VIOLĂ (1990). Paris, Edit. Salabert, 1990; SONATA-SOLO PENTRU VIOLONCEL (1992); MOZAIC (1992), saxofon/clarinet şi ansamblu de cameră; TRAIECTORII (1994), flaut, clarinet, trombon, vioară, violoncel şi percuţie. Bucureşti, Edit. Muzicală, 1997; CRISALIDE (1995), saxofon sopranino, ansamblu instrumental şi bandă magnetică; REMEMBERING BARTÓK I (1995), oboi solo şi pian ad libitum (CD-Radio Magyar 011); REMEMBERING BARTÓK II (1995), oboi, cvartet de coarde, pian şi percuţie ad libitum (Hungarton NCD 31.875); REMEMBERING BARTÓK III (1995), saxofon sopran solo, 2 saxofoane tenor şi 2 saxofoane sopran; RESPONSORIAL I (1996), 1-2 clarineţi (pian şi percuţie ad libitum); RESPONSORIAL II (1996), saxofon sopran şi alto: RESPONSORIAL III (1997), clarinet, fagot, vioară, violoncel, pian şi percuţie; FLAINE-CVINTET (1997), cvintet de suflători; CANDENZE PER ANTIPHONA (1998), flaut; PENTRU GEORGE (1999), saxofon sopranino (Nova Musica 5110); BAROCCOCO (2004), ansamblu baroc.
     
     MUZICĂ CORALĂ: ÎNCHINARE (1959), bariton, cor mixt şi pian, versuri de Mihai Beniuc. Bucureşti, Edit. Muzicală, 1959; PARTIDULUI (1961), cor mixt şi pian, versuri de Miron Scorobete, în: TRIBUNA, Cluj, 5, nr. 18 (222), 4 V 1961; UN CÂNTEC PARTIDULUI (1962), cor mixt şi pian, versuri de Negoiţă Irimie, în: TRIBUNA, Cluj, 6, nr. 4 (260), 25 I 1962; TOTUL E DRAGOSTE-N JURU-MI (1961), madrigal pentru voci egale, versuri de József Attila, traducere de Nina Cassian; FRUNTEA-N PALMA TA O ŢINE (1961), madrigal pentru voci egale, versuri de József Attila, traducere de Nina Cassian; DORUL, DOR (1964), madrigal pentru voci egale, versuri de Lucian Blaga, în: CÂNTECE ŞI MADRIGALE. CORURI PE VOCI EGALE DE COMPOZITORI ROMÂNI. Bucureşti, Edit. Muzicală, 1966; SPUNE-O-NCET, N-O SPUNE TARE (1964), madrigal pentru voci egale, versuri de Lucian Blaga, în: CÂNTECE ŞI MADRIGALE, op. cit.; CEI SĂRUTAŢI DE MINE (1966), madrigal pentru cor mixt, versuri de Ady Endre, traducere de Eugen Jebeleanu; DĂ-MI OCHII TĂI (1960), madrigal pentru cor mixt, versuri de Ady Endre, traducere de Eugen Jebeleanu; ŞOAPTĂ (1964), madrigal pentru voci egale, versuri de Ion Vinea; REGRET (1964), madrigal pentru voci egale, versuri de Ion Vinea; SUPPLEX I (1971), cor mixt, versuri în limba latină din SUPPLEX LIBELLUS VALACHORUM. Cluj, Litogr. Conservatorului, 1972; TOMBEAU DE VERLAINE/ MORMÂNTUL LUI VERLAINE (1975), cor mixt/ 12 solişti vocali, versuri de Stéphane Mallarmé. Paris, Edit. Salabert, 1976; TESTAMENT (1988), cor mixt, versuri vechi româneşti (EDC 238); DEDICAŢII (1991), bas, recitator, cor şi orchestră mică, versuri de Nichita Stănescu; MODRA RIJÉKA – BLUE RIVER (2002), cor mixt, versuri de Mak Dizdar.
     
     MUZICĂ VOCALĂ: TREI CÂNTECE PE VERSURI DE GEORGE TOPÂRCEANU (1956), tenor/soprană şi pian (Cuprinde: CÂNTEC; ROMANŢĂ; EPILOG); EPITAF (1958, rev. 1963), voce şi pian, versuri de Lucian Blaga; TREI ELEGII BUCOVINENE (1958, 1962), voce şi pian (Cuprinde: aPUS; AIUREA; ÎN GRĂDINĂ), în: CULEGERE DE LIEDURI DE COMPOZITORI ROMÂNI CONTEMPORANI (ÎN GRĂDINĂ), Bucureşti, Edit. Muzicală, 1964; POARTA CĂLĂTOARE (1959, rev, 1963), voce şi pian, versuri de Camil Petrescu; CÂNTECE DE DOR (1959), voce şi pian, versuri de Nicolae Labiş (Cuprinde: ŞI DRAGOSTELE NOASTRE; AM IUBIT; DOR), în: CULEGERE DE LIEDURI DE COMPOZITORI ROMÂNI CONTEMPORANI (DOR). Bucureşti, Edit. Muzicală, 1964; CÂNTEC DE SEARĂ (1962), voce şi pian, versuri de Zaharia Stancu; CIORNĂ (1963, rev. 1966), voce şi pian (idem, sub titlul SCHIŢE, pentru voce şi 5 instrumente), versuri de Camil Petrescu. Paris, Edit. Salabert, 1969; ÎNTOARCERE (1967), voce şi pian, versuri de Lucian Blaga; TREI POEME DE ANA BLANDIANA (1967), voce şi pian (Cuprinde: FRUNZELE EU ŢI LE-AM DAT; DIN CÂND ÎN CÂND; SE LASĂ NOAPTEA); PATUL LUI PROCUST (1970), bariton, clarinet, violă şi pian, versuri de Camil Petrescu. Paris, Edit. Salabert, 1972; ODĂ ÎN METRU ANTIC (1972), bariton, clarinet, vioară, pian şi percuţie, versuri de Mihai Eminescu. Paris, Edit. Salabert, 1974 (STM-ECE 02232); DOUĂ POEME (1975), soprană, flaut, vioară, violă, violoncel, pian şi percuţie, versuri de Ana Blandiana. Paris, Edit. Salabert, 1975; RIME DI MICHELANGELO (1977), bariton şi ansamblu cameral, versuri în limba italiană de Michelangelo. Paris, Edit. Salabert, 1978; 4 POEME (1978), bariton şi pian, versuri de Nichita Stănescu. Paris, Edit. Salabert, 1972; CÂNTECE FĂRĂ DRAGOSTE (1980), bariton, recitator, trombon, cvartet de coarde, pian şi percuţie, versuri de Nichita Stănescu. Paris, Edit. Salabert, 1981; CÂNTECE NOMADE (1982), 2 mezzosoprane, tenor, bariton, recitator şi ansamblu cameral, versuri de Cezar Baltag (Hungarton NCD 31.783); CÂNTECE FĂRĂ RĂSPUNS (1988), bariton, recitator, clarinet, pian şi coarde, versuri de Nichita Stănescu; OMAGIU LUI PAUL CÉLAN (1989), mezzosoprană, bas şi ansamblu cameral, versuri de Paul Célan (UCMR-CD 005); MEMENTO/REMEMBER (1989), mezzosoprană, bas şi ansamblu cameral, versuri de Paul Célan; CÂNTECE ÎNTRERUPTE (1993), bariton, clarinet, pian şi trio de coarde, versuri de Nichita Stănescu; 5 POEME DE TRISTAN TZARA (1995), bas şi pian (clarinet şi percuţie ad libitum); LAUDATIO PER CLUSIUM (1997), mezzosoprană, oboi, trombon, cvintet de coarde şi pian, texte din vechi surse latine; SATURNALII (1998), bariton, clarinet, vioară, violă, violoncel şi pian, versuri de Vladimir Streinu; 3 POEME DE NICOLAE LABIŞ (1998), bariton şi pian; SONETE DE SHAKESPEARE (2003), voce şi ansamblu instrumental.
     
     ARANJAMENTE, ORCHESTRAŢII, RECONSTITUIRI: STRIGOII de George Enescu, poem coral cu solişti, versuri de Mihai Eminescu; SIMFONIA NR. 5 (părţile I şi IV) de George Enescu, pentru tenor cor de femei şi orchestră (1991); CAPRICE ROUMAINE de George Enescu, pentru vioară şi orchestră (1996) (în colaborare cu Sherban Lupu) (Electrecord 324/25).
     
     MUZICOLOGIE (volume): ENESCU ÎN CONŞTIINŢA PREZENTULUI. Bucureşti, Edit. Pentru Literatură, 1969; idem, în limba franceză. Bucureşti, Edit. Ştiinţifică şi Enciclopedică, 1981.
     
     MUZICOLOGIE (studii): ASPECTE ALE EVOLUŢIEI CONCEPTULUI DESPRE RITM ÎN MUZICA SECOLULUI NOSTRU, în: LUCR. MUZICOL., Cluj, nr. 1, 1965; TRĂSĂTURI ALE SIMFONISMULUI ENESCIAN, în: STUD. MUZICOL., Bucureşti, nr. 4, 1968; ORATORIUL „MIORIŢA” DE SIGISMUND TODUŢĂ, în: LUCR. MUZICOL., Cluj, nr. 6, 1969; ENESCU ÎN LUMINA UNEI LUCRĂRI NECUNOSCUTE: „STRIGOII”, în: MUZICA, Bucureşti, nr. 1, I 1972; SIMFONIA A V-A DE ENESCU, în: MUZICA, Bucureşti, nr. 4, IV 1973; ELEMENTE ÎNNOITOARE ÎN CREAŢIA LUI SIGISMUND TODUŢĂ, în: LUCR. MUZICOL., Cluj, nr. 14, 1979.
     
     PERSONALITATE PLURIVALENTĂ, AVÂND LA BAZĂ O SOLIDĂ ECHIPĂ DE MAEŞTRI CARE I-AU ASIGURAT O PREGĂTIRE PROFESIONALĂ EXCEPŢIONALĂ (SIGISMUND TODUŢĂ, NADIA BOULANGER, OLIVIER MESSIAEN, GYÖRGY LIGETI), DAR ŞI UN INSTRUMENT DE LUCRU ŞI UN PERMANENT LABORATOR DE AUTOCONTROL (FORMAŢIA Ars Nova), C. Ţ. S-A DEZVOLTAT ÎNTR-O DEPLINĂ LI­BER­TATE ÎN ALEGEREA TEMATICII, FORMELOR ŞI GENURILOR MUZICALE (LE-A TRAVERSAT PE TOATE CU O DEZINVOLTURĂ DEZARMANTĂ), REUŞIND SĂ NU SE REPETE NICIODATĂ ŞI TOTUŞI SĂ RĂMÂNĂ MEREU EL ÎNSUŞI. COMPOZITOR CRESCUT MUZICAL PE FILONUL TRADIŢIEI ENESCU-TODUŢĂ, C. Ţ. S-A MENŢINUT ÎNTR-O MELO­DICITATE PERSONALĂ ŞI UN LIMBAJ MODAL DIN CE ÎN CE MAI CROMATIZAT, MAI LIBER, CU APELURI EVIDENTE LA FOLCLORUL ARHAIC (BOCET, DOINĂ), ÎN SPECIAL LA FORMELE VOCALE (LIEDURI), DAR ŞI LA UNELE PAGINI INSTRUMENTALE („EXISTĂ PREA MULTĂ VOCALITATE ÎN MUZICA MEA INSTRUMENTALĂ”, UN „SURPLUS DE CAN­TABILITATE”), SPRE A FACE UN PAS ÎNDRĂZNEŢ SPRE ELEMENTE DE SERIALISM ŞI, ÎN SFÂRŞIT, ORIENTÂNDU-SE CĂTRE UN ALEATORISM CONTROLAT, UNDE A DAT FRÂU LIBER IMPROVIZAŢIEI. RECUNOSCÂND FAPTUL CĂ MUZICA SA „NU EXCELEAZĂ PRIN RIGUROZITATE”, C. Ţ. INVITĂ INSTRUMENTIŞTII LA IMPROVIZAŢII SURPRINZĂTOARE, COMPOZITORUL FIIND EL ÎNSUŞI UN ARTIST CĂLĂUZIT DE FANTEZIE, IRONIE, NOBLEŢE, DAR MAI ALES DE INTELIGENŢĂ ŞI SCLIPIRI NEAŞTEPTATE. VEŞNIC NELINIŞTIT, RECUNOAŞTE CĂ A AVUT O ETAPĂ CÂND A PORNIT „DE LA O EXPRESIE ABSTRACTĂ, AFORISTICĂ” SPRE O MUZICĂ PE SPAŢII MAI LARGI („ELEMENTUL SERIAL REDEVENIND MODAL CROMATIC MAI LIBER”), CURIOZITATEA PENTRU INEDIT, ŞOCANT, PENDULÂND ÎNTRE TRADIŢIE ŞI INOVAŢIE. COLABORĂRILE CU SOLIŞTI VIRTUOZI CONTEMPORANI (DANIEL KIENTZY, PIERRE YVES ARTAUD) I-AU OFERIT PRILEJUL SĂ SE ÎNDREPTE ÎN ULTIMUL DECENIU SPRE MUZICA CONCERTANTĂ (OCOLITĂ ÎN TINEREŢE), DESCOPERIND FARMECUL JOCULUI ÎNTRE parlando-rubato ŞI giusto, ATÂT DE FAMILIAR CREAŢIEI ENESCIENE. STUDIUL APROFUNDAT AL MOŞTENIRII ENESCIENE, DINCOLO DE AMPLELE ANALIZE, VOLUMELE ŞI RECONSTITUIRILE UNOR LUCRĂRI INEDITE (Strigoii, Capriciul român, Simfonia a V-a), I-A ASIGURAT LUI C. Ţ. UN NOU ORIZONT CREATOR, DEOA­RECE MENTORUL SĂU SPIRITUAL A CONSTITUIT „UN PRECURSOR GENERAL AL TUTUROR TENDINŢELOR VIITOARE”. FRUCTUL CEL MAI PREŢIOS AL ACESTOR INVESTIGAŢII ŞI DESCOPERIRI S-A MATERIALIZAT ÎN OPERA Oreste şi Oedip, ÎN LUMEA POETICĂ A LUI TRISTAN TZARA ŞI ÎN PAGINILE CONCERTANTE DE DUPĂ ANUL 2000, UNDE C. Ţ. SE PARE CĂ A PĂŞIT ÎNTR-O NOUĂ ETAPĂ CREATOARE, DE SINTEZĂ UNIVERSALĂ. ESTE DESIGUR MOMENTUL ARTISTIC DE MATURITATE, CARE CONFIRMĂ O PERSONALITATE CU PESTE 100 DE PARTITURI INTRATE ÎN PATRIMONIUL CULTURII MUZICALE NAŢIONALE.
     B I B L I O G R A F I E:
     
     A) ARTICOLE LEXICOGRAFICE: Cosma, Viorel. MUZICIENI ROMÂNI. Lexicon. Bucureşti, Edit. Muzicală, 1970; Kay, Ernest. INTERNATIONAL WHO'S WHO IN MUSIC AND MUSICIENS' DIRECTORY. Seventh Edition. Cambridge, 1975; Katona, Szabó István. AZ ÚJ ÉLET LEXIKONA 155, în: UJ ÉLET, Cluj, nr. 24, XII 1976; BAKER'S BIOGRAPHICAL DICTIONARY OF MUSIC. Sixth Edition. Completely Revised by Nicolas Slonimsky. London, Collier Macmillan Publichers, 1978; Sadie, Stanley. THE NEW GROCE DICTIONARY OF MUSIC AND MUSICIANS. London, Edit. Macmillan, 1980; Seeger, Horst. MUSIKLEXIKON. PERSONEN A-Z. Leipzig, VEB Deutscher Verlag für Musik, 1981; Basso, Alberto. DIZIONARIO ENCICLOPEDICO UNIVERSALE DELLA MUSICA E DEI MUSICISTI. Torino, Unione Tipografico-Editrice, 1985; Vit, Petr. SKLADATELÉ RUMUNSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY. Praha, Hudebné oddeleni Divadelniho ústava, 1985; [Sadie, Stanley – coordonator] THE NEW GROVE DICTIONARY OF OPERA. London, Edit. Macmillan, 1992; Manea, Ion. ROMÂNI ÎN ŞTIINŢA ŞI CULTURA OCCIDENTALĂ. ENCICLOPEDIE. Davis, ARA Publications, 1992; Ionescu, Şerban N. WHO WAS WHO IN TWENTIETH CENTURY ROMANIA. Boulder, New York, Columbia University Press, 1994; Corciovescu, Cristina şi Râpeanu, Bujor T. 1234 CINEAŞTI ROMÂNI. Ghid biofilmografic. Bucureşti, Edit. Ştiinţifică, 1996; Rusu, Dorina N. MEMBRII ACADEMIEI ROMÂNE. 1866-1996. MIC DICŢIONAR. Iaşi, Edit. A 92, 1996; Sava, Iosif şi Vartolomei, Luminiţa. MICĂ ENCICLOPEDIE MUZICALĂ. Craiova, Edit. Aius, 1997; Goléa, Antoine şi Vignal, Marc. LAROUSSE. DICŢIONAR DE MARI MUZICIENI. Traducere şi completări privind compozitorii români de Oltea Şerban-Pârâu. Bucureşti, Edit. Univers Enciclopedic, 2000; Modorcea, Grid. DICŢIONARUL FILMULUI ROMÂNESC DE FICŢIUNE. Bucureşti, Edit. Cartea Românească, 2004.
     B) ARTICOLE BIOBIBLIOGRAFICE: Bălan, George. PERSONALITĂŢI ÎN DEVENIRE, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 19 (501), 11 V 1956; Văleanu, I. TREI COMPOZITORI TINERI, în: TRIBUNA, Cluj, 1, ne. 4, 3 III 1957; Mercu, George. COLOCVII MUZICALE (VII). CORNEL ŢĂRANU DESPRE ORIENTĂRILE ŞI CONCEPŢIA DESPRE MUZICĂ A TINERILOR COMPOZITORI, în: TRIBUNA, Cluj, 2, nr. 4 (51), 25 I 1958; UN CICLU DE LIEDURI PE VERSURI DE NICOLAE LABIŞ..., în: TRIBUNA, Cluj, 3, nr. 18 (117), 30 IV 1959; Porfetye, A. LUCRĂRI ROMÂNEŞTI. SONATA PENTRU VIOLONCEL ŞI PIAN DE CORNEL ŢĂRANU, în: MUZICA, Bucureşti, 9, nr. 2, II 1959; Balea, Ilie. PROFILUL CREAŢIEI UNOR TINERI COMPOZITORI, în: TRIBUNA, Cluj, 4, nr. 24 (176), 16 VI 1960; Gherman, M. TREPTELE MĂIESTRIEI, în: TRIBUNA, Cluj, 5, nr. 4 (208), 26 I 1961; Firca, Liliana. ÎN CÂTEVA CUVINTE, în: TRIBUNA, Cluj, 5, nr. 30 (234), 27 VII 1961; Popovici, Doru. CORNEL ŢĂRANU: „SONATA PENTRU FLAUT ŞI PIAN” , în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 31 (773), 4 VIII 1961; Bălan, George. PRIME AUDIŢII CLUJENE, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 8 (802), 23 II 1962; Leahu, Alexandru. PRIME AUDIŢII DE MUZICĂ CONTEMPORANĂ, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 18 (812), 4 V 1962; Hoffman, Alfred. SONATE CONTEMPORANE, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 13 (807), 30 III 1962; Niculescu, Ştefan. LUCRĂRI CONTEMPORANE ÎN PRIMĂ AUDIŢIE, în: TRIBUNA, Cluj, 6, nr. 20 (277), 17 V 1962; Sbârcea, George. CREAŢII ROMÂNEŞTI. SONATA PENTRU FLAUT ŞI PIAN DE CORNEL ŢĂRANU, în: MUZICA, Bucureşti, 12, nr. 8, VIII 1962; M. M. MUZICĂ CONTEMPORANĂ, în: MUZICA, Bucureşti, 12, nr. 8, VIII 1962; Bălan, George. ÎN SPIRITUL LUI ENESCU, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 47 (841(, 23 XI 1962; Herman, Vasile. [CÂNTARE UNUI EV APRINS], în: TRIBUNA, Cluj, 7, nr. 3 (311), 17 I 1963; Sava, Iosif. PRIME AUDIŢII. „CÂNTECE DE DOR” DE CORNEL ŢĂRANU, în: TRIBUNA, Cluj, 8, nr. 27 (387), 2 VII 1964; Virtic, D. CORNEL ŢĂRANU DESPRE CREAŢIA MUZICALĂ, în: FĂCLIA, Cluj, nr. 5506, 14 VII 1964; Albulescu, Horia. PROGRAM INTERESANT LA „FILARMONICĂ”, în: ROM. LIT., Bucureşti, 23, nr. 6294, 12 I 1965; Elian, Edgar. PORTATIV, în: TRIBUNA, Cluj, 9, nr. 3 (416), 21 I 1965; Pandelescu, J. V. PRIME AUDIŢII LA FILARMONICA, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 4 (954), 22 III 1965; [SIMFONIA BREVIS DE CORNEL ŢĂRANU], în: TRIBUNA, Cluj, 9, nr. 4 (417), 28 I 1965; Miereanu, Costin. EFIGIE ŞI PANTHEON, în: LUCEAFĂRUL, Bucureşti, 9, nr. 3 (162), 30 I 1965; PORTATIV, în: TRIBUNA, Cluj, 9, nr. 6 (419), 11 II 1965; Voiculescu, Dan. O NOUĂ PRIMĂ AUDIŢIE, în: TRIBUNA, Cluj, 9, nr. 24 (437), 17 VI 1965; Sava, Iosif. PORTATIV, în: TRIBUNA, Cluj, 9, nr. 49 (463), 9 XII 1965; Bughici, Dumitru. SUITA ŞI SONATA. Bucureşti, Edit. Muzicală, 1965; Sava, Iosif. „INCANTAŢII” DE C. ŢĂRANU, în: TRIBUNA, Cluj, 10, nr. 17 (476), 17 III 1966; Şt.[efan] Z.[orzor]. PRIMĂ AUDIŢIE LA FILARMONICĂ: „INCANTAŢII” DE CORNEL ŢĂRANU, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 6 (1009), 11 II 1966; Draga, George. NOI CREAŢII. „SIMETRII” PENTRU ORCHESTRĂ DE CORNEL ŢĂRANU, în: MUZICA, Bucureşti, 16, nr. 3, III 1966; Popovici, Doru. CRONICA DISCULUI, în: AMFITEATRU, Bucureşti, 1, nr. 6, VI 1966, ŞANTIERUL CREAŢIEI MUZICALE. CORNEL ŢĂRANU: „LIRISMUL NOSTRU MUZICAL POATE FI ÎNŢELES PRETUTINDENI”, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 33 (1036), 19 VIII 1966; Reporter. CREAŢIE ŞI ACTUALITATE [INTERVIU], în: TRIBUNA, Cluj, 10, nr. 47 (512), 24 XI 1966; Herman, Vasile. PRIMĂ AUDIŢIE, în: TRIBUNA, Cluj, 11, nr. 24 (541), 15 VII 1967; TOUR D'HORIZONT ÜBER DIE MODERNE MUSIK IN RUMÄNIEN, în: MELOS, Mainz, 35, nr. 9, 1967; Miereanu, Costin. PRIME AUDIŢII. CORNEL ŢĂRANU: „CONCERT PENTRU PIAN ŞI ORCHESTRĂ”, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 52 (1107), 29 XII 1967; BUKAREST IST STALZ AUF DAS MUSICA NOVA ENSEMBLE, în: MELOS, Mainz, 35, nr. 5, 1968; Moldovan, Mihai. CREAŢII NOI. CONCERTUL PENTRU PIAN ŞI ORCHESTRĂ DE CORNEL ŢĂRANU, în: MUZICA, Bucureşti, 18, nr. 7, VII 1968; I.[osif] S.[ava]. CU CORNEL ŢĂRANU DESPRE „ARS NOVA”, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 5, 31 I 1969; Popovici, Doru. CORNEL ŢĂRANU: „ENESCU ÎN CONŞTIINŢA PREZENTULUI”... [RECENZIE], în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 33, 15 VIII 1969; Sava, I.[osif]. CARTEA MUZICALĂ. REZONANŢELE CREAŢIEI ENESCIENE, în: SCÂT. TIN., Bucureşti, nr. 6318, 8 IX 1969; Bughici, Dumitru. FORMELE MUZICALE. LIEDUL. RONDOUL. VARIAŢIUNILE. FUGA. Bucureşti, Edit. Muzicală, 1969; Albescu, Teodora. ÎN PREMIERĂ, LA CLUJ, O OPERĂ DE CORNEL ŢĂRANU: „SECRETUL LUI DON GIOVANNI”, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 30, 24 VII 1970; Terényi, Ede. A KÖZÖNSÉG NEM ELÉGSZIK MEG KÖZEPES OPER – PRODUKCIOKKAL, în: UTUNK, Cluj, 20 XI 1970; Rep. CORNEL ŢĂRANU: „PESTE TOT NI SE CERE MUZICĂ ROMÂNEASCĂ”, în: ROM. LIT., Bucureşti, nr. 4, 21 I 1971; I.[osif] S.[ava]. PREZENŢE. CORNEL ŢĂRANU EDITAT LA PARIS, în: SCÂNT. TIN., Bucureşti, nr. 6753, 5 II 1972; Sava. I.[osif]. CORNEL ŢĂRANU DESPRE O PRIMĂ AUDIŢIE..., în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 4 (1315), 21 I 1972; Dandara, Liviu. „RACORDURI” PENTRU ORCHESTRĂ DE CAMERĂ DE CORNEL ŢĂRANU, în: MUZICA, Bucureşti, 22, nr. 2 (231), II 1972; Pandelescu, J.-V. CORNEL ŢĂRANU, în: MUZICA, Bucureşti, 22, nr. 3 (232), III 1972; Caranica-Fulea, M.[ichaela]. LUCRĂRI ROMÂNEŞTI LA FESTIVALUL DE LA ROYAN, în: TRIBUNA, Cluj, 16, nr. 20 (804), 18 V 1972; Dumitrescu, Iancu. [ARS NOVA], în: SĂPTĂMÂNA, Bucureşti, nr. 110, 12 I 1973; Dogaru, Anton. CONCERTUL FORMAŢIEI „ARS NOVA”, în: MUZICA, Bucureşti, 23, nr. 3 (244), III 1973; „CONCERTUL PENTRU PIAN ŞI ORCHESTRĂ” DE CORNEL ŢĂRANU LA RADIOTELEVIZIUNE, în: MUZICA, Bucureşti, 23, nr. 4 (245), IV 1973; Ciobanu, George. PREZENŢE ROMÂNEŞTI. „ARS NOVA” LA „TOAMNA VARŞOVIANĂ”, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 42 (1405), 12 X 1973; CORNEL ŢĂRANU, în: TRIB. ROM., Bucureşti, 2, nr. 25, 15 XI 1973; Reporter. INTERPREŢII DESPRE... MAESTRUL NICOLAE BOBOC, ARTIST EMERIT, DIRECTOR AL OPEREI TIMIŞORENE ŞI DIRIJOR, COMENTÂND OPERA „SECRETUL LUI DON GIOVANNI” DE CORNEL ŢĂRANU, în: ORIZONT, Timişoara, 25, nr. 2 (307), 10 I 1974; Moldovan, Mihai. PREMIERĂ LA OPERA DIN CLUJ: „SECRETUL LUI DON GIOVANNI”, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 14 (1429), 29 III 1974; Stan, Radu. PENTRU EDUCAŢIE, în: ROM. LIT., Bucureşti, 7, nr. 14, 4 IV 1974; Dumitrescu, Iancu. SELECŢII SĂPTĂMÂNALE, în: SĂPTĂMÂNA, Bucureşti, nr. 174, 5 IV 1974; Caranica-Fulea, M.[ichaela]. SECRETUL LUI DON GIOVANNI, în: TRIBUNA, Cluj, 28, nr. 16 (904), 18 IV 1974; Murgu, Doru. CORNEL ŢĂRANU, în: ORIZONT, Timişoara, 25, nr. 17, 25 IV 1974; PREZENŢE ROMÂNEŞTI, în: ROM. LIT., Bucureşti, 7, nr. 24, 13 VI 1974; Oţeanu, Smaranda. CONCERTELE ORCHESTREI FILARMONICE A RADIOTELEVIZIUNII FRANCEZE, în: SCÂNTEIA, Bucureşti, 44, nr. 9989, 3 X 1974; Popovici, Doru. TEMA PĂCII ÎN MUZICA ROMÂNEASCĂ, în: MUZICA, Bucureşti, 24, nr. 10 (264), X 1974; Vartolomei, Luminiţa. CONFIGURAŢIA PEISAJULUI SIMFONIC, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, 21 II 1975; Tartler, Grete. CU PUŢIN ENTUZIASM..., în: LUCEAFĂRUL, Bucureşti, 19, nr. 8 (721), 21 II 1976; Caranica-Fulea, Michaela. ARS NOVA, în: TRIBUNA, Cluj, 20, nr. 25 (1017), 17 VI 1976; Tartler, Grete. „MUSICA PER ARS NOVA”, în: LUCEAFĂRUL, Bucureşti, 19, nr. 25, 19 VI 1976; Caranica-Fulea, Michaela. CREAŢII DE COMPOZITORI CLUJENI, în: MUZICA, Bucureşti, 26, nr. 8 (287), VIII 1976; Vartolomei, Luminiţa. DESCHIDEREA INTERNAŢIONALĂ, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, 24 IX 1976; Stan, Radu. DISCURI ELECTRECORD, în: ROM. LIT., Bucureşti, 9, nr. 36, 21 X 1976; Constantinescu, Grigore. NOUVEAUTÉ DU DISQUE, în: MUZICA, Bucureşti, 26, nr. 12 (291), XII 1976; Caranica-Fulea, Michaela. CORNEL ŢĂRANU: LUCRĂRI CORALE, în: TRIBUNA, Cluj, 21, nr. 6 (1051), 10 II 1977; SOLI COMPETENŢI AI MUZICII CONTEMPORANE ROMÂNEŞTI, în: PRISMA, Bucureşti, 9, nr. 9, III 1977; Caranica-Fulea, Michaela. „ARS NOVA” ÎN R. F. GERMANIA, în: MUZICA, Bucureşti, 27, nr. 4 (295), IV 1977; Popovici, Doru. IMNURI DEDICATE ISTORIEI, în: ROM. LIB., Bucureşti, 35, nr. 10.225, 9 IX 1977; Vartolomei, Luminiţa O „TOAMNĂ MUZICALĂ” ÎNCĂRCATĂ DE ROD, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, 7 X 1977; Popovici, Doru. ARS NOVA, în: SĂPTĂMÂNA, Bucureşti, nr. 358, 14 X 1977; Elian, Edgar. DIN ŢARĂ. CLUJ-NAPOCA. ORCHESTRA SIMFONICĂ „EMILIA ROMAGNA”. FRANÇOIS-JOËL THIOLLIER. „ARS NOVA”, în: MUZICA, Bucureşti, 27, nr. 11 (302), XI 1977; Caranica-Fulea, Michaela. „ARS NOVA” LA BIENALA DE MUZICĂ CONTEMPORANĂ DE LA ZAGREB ŞI LA FESTIVALUL DE MUZICĂ CONTEMPORANĂ DE LA BUDAPESTA, în: MUZICA, Bucureşti, 27, nr. 11 (302), XI 1977; Cazaban, Costin. LINII DE FORŢĂ, în: LUCEAFĂRUL, Bucureşti, 20, nr. 53, 31 XIII 1977; Sbârcea, George. SĂPTĂMÂNILE MUZICALE BUDAPESTANE '77, în: MUZICA, Bucureşti, 27, nr. 12 (303), XII 1977; Berger, Wilhelm Georg. MUZICA SIMFONICĂ CONTEMPORANĂ. 1950-1970. Vol. 5. Bucureşti, Edit. Muzicală, 1977; Stan, Radu. O FIZIONOMIE SEMNIFICATIVĂ, în: ROM. LIT., Bucureşti, 11, nr. 2, 12 I 1978; Popovici, Doru. 130 DE ANI DE LA REVOLUŢIA DE LA 1848. EVENIMENTELE DE LA 1848 OGLINDITE ÎN MUZICA ROMÂNEASCĂ, în: MUZICA, Bucureşti, 28, nr. 8 (311), VIII 1978; Dumitrescu, Iancu. CORNEL ŢĂRANU, în: SĂPTĂMÂNA, Bucureşti, nr. 404, 1 IX 1978; Caranica-Fulea, Michaela. 10 ANI DE LA ÎNFIINŢAREA FORMAŢIEI „ARS NOVA”, în: MUZICA, Bucureşti, 28, nr. 9 (312), IX 1978; Dragea, Emiliu. EVENIMENT CULTURAL. DOUĂ TABLOURI SIMFONICE INSPIRATE DIN ISTORIA TRANSILVANIEI, în: FLACĂRA, Bucureşti, 28, nr. 20 (1249), 17 V 1979; Dumitrescu, Iancu. CERCURI, în: SĂPTĂMÂNA, Bucureşti, nr. 44, 8 VI 1979; Cazaban, Costin. „CÂNTEC LUNG”, în: LUCEAFĂRUL, Bucureşti, 22, nr. 23, 9 VI 1979; Mihăilescu, Cristian. DISCUL, în: SĂPTĂMÂNA, Bucureşti, nr. 451, 27 VII 1979; Stan, Radu. ANSAMBLUL „HYPERION”, în: MUZICA, Bucureşti, 29, nr. 7 (322), VII 1979; MUZICIENII ÎN ANUL 35, în: MUZICA, Bucureşti, 29, nr. 8 (323), VIII 1979; Caranica-Fulea, Michaela. CREAŢII ROMÂNEŞTI. ORATORIUL „CANTUS TRANSYLVANIAE” DE CORNEL ŢĂRANU, în: MUZICA, Bucureşti, 29, nr. 9 (324), IX 1979; „CÂNTAREA ROMÂNIEI” EDIŢIA A II-A. PREMIILE DE CREAŢIE MUZICALĂ ŞI LUCRĂRI DE MUZICOLOGIE, în: MUZICA, Bucureşti, 29, nr. 9 (324), IX 1979; Mihăilescu, Cristian. DISCUL, în: SĂPTĂMÂNA, Bucureşti, nr. 465, 2 XI 1979; Hoffman, Alfred. MUZICA ÎN LUME. BIENALA MUZICALĂ DE LA ZAGREB (1971), în: ORIZONTURI MUZICALE. Bucureşti, Edit. Muzicală, 1979; Popovici, Frederic. „CORTEGIU – IN MEMORIAM AVRAM IANCU” DE CORNEL ŢĂRANU, în: MARILE EVENIMENTE ISTORICE ALE ANILOR 1848 ŞI 1918 ŞI MUZICA ROMÂNEASCĂ. Bucureşti, Edit. Muzicală, 1979; Popescu, Mihai. REPERTORIUL GENERAL AL CREAŢIEI MUZICALE ROMÂNEŞTI. Bucureşti, Edit. Muzicală, 1979 (Vol. 1), 1981 (Vol. 2); PRIME AUDIŢII CAMERALE, în: MUZICA, Bucureşti, 30, nr. 4 (331), IV 1980; PREMIILE CRITICII MUZICALE, în: MUZICA, Bucureşti, 30, nr. 4 (331), IV 1980; NOUTĂŢI DISCOGRAFICE, în: MUZICA, Bucureşti, 30, nr. 4 (331), IV 1980; CENACLURI, în: MUZICA, Bucureşti, 30, nr. 6 (333), VI 1980; Drăgulescu, Theodor. „CÂNTAREA ROMÂNIEI”. FESTIVALUL MUZICII ROMÂNEŞTI LA IAŞI. EDIŢIA A VI-A, în: MUZICA, Bucureşti, 30, nr. 7 (334), VII 1980; Moldovan, Mihai. CREAŢII ROMÂNEŞTI. CORNEL ŢĂRANU – GHIRLANDE, în: MUZICA, Bucureşti, 30, nr. 7 (334), VII 1980; Bohaciu, Cristina. PRIME AUDIŢII CLUJENE, în: MUZICA, Bucureşti, 30, nr. 8 (335), VIII 1980; Vartolomei, Luminiţa. MOMENTE DE REFERINŢĂ, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, 20 II 1981; Panosali, Ioan. AGENDA MUZICALĂ CLUJEANĂ, în: MUZICA, Bucureşti, 31, nr. 3 (342), III 1981; Panosali, Ioan. CLUJ-NAPOCA, în: MUZICA, Bucureşti, 31, nr. 4 (343), IV 1981; Gelman, Sofia. CONCERT DEZBATERE „ARS NOVA”, în: MUZICA, Bucureşti, 31, nr. 5-6 (344-345), V-VI, 1981; Bănăţeanu, Ion. DISCUL, în: SĂPTĂMÂNA, Bucureşti, nr. 575, 11 XII 1981; COURRIER MUSICAL, în: MUZICA, Bucureşti, 31, nr. 12 (3519), XII 1981; Mihai, Virgil. CU CORNEL ŢĂRANU: CONVORBIRI MUZICALE, în: ROM. LIT., Bucureşti, 15, nr. 6, 4 II 1982; Elian, Edgar. DISC. CORNEL ŢĂRANU, DIRIJOR ŞI COMPOZITOR, în: TRIB. ROM., Bucureşti, 11, nr. 224, 1 III 1982; Mihai, Virgil. SERI DE MUZICĂ LA CLUJ-NAPOCA, în: ROM. LIT., Bucureşti, 15, nr. 12, 18 III 1982; Popovici, Alina. CREAŢII ROMÂNEŞTI. MADRIGALE PENTRU COR A CAPPELLA DE CORNEL ŢĂRANU, în: MUZICA, Bucureşti, 32, nr. 3 (354), III 1982; Popovici, Doru. SIMFONIA TRANSILVANĂ, în: SĂPTĂMÂNA, Bucureşti, nr. 591, 2 IV 1982; Kórodi, Elek. DON JUAN TITKA, în: IGAZSAÁG, Cluj, nr. 115, 17 V 1982; Elian, Edgar. L'UNIVERS D'ENESCU, în: ACTUALITÉS ROUMAINES, Bucureşti, 29 V 1982; Cazaban, Costin. ARS NOVA, în: MUZICA, Bucureşti, 32, nr. 5 (356), V 1982; Dogaru, Anton. MUZICA CORALĂ ROMÂNEASCĂ (1968-1982), în: MUZICA, Bucureşti, 32, nr. 6 (357), VI 1982; Hoffman, Alfred. SUCCES DE PRESTIGIU AL MUZICII ROMÂNEŞTI CONTEMPORANE. LUCRAREA „GHIRLANDE” DE CORNEL ŢĂRANU, DISTINSĂ CU MARELE PREMIU „KOUSSEWITZKY”, în: ROM. LIB., Bucureşti, 40, nr. 11.779, 14 IX 1982; Dumitrescu, Iancu. ELECTRECORDUL ŞI CORNEL ŢĂRANU, în: SĂPTĂMÂNA, Bucureşti, nr. 616, 24 IX 1982; Bănăţeanu, Ion. EVENIMENT DISCOGRAFIC!, în: SĂPTĂMÂNA, Bucureşti, nr. 6161, 24 IX 1982; László, Francisc. BRAŞOV '82, în: MUZICA, Bucureşti, 32, nr. 9 (360), IX 1982; Constantinescu, Grigore. COMPOZITORUL CORNEL ŢĂRANU. PREMIUL INTERNAŢIONAL AL CRITICILOR DE DISC, în: TRIB. ROM., Bucureşti, 11, nr. 230, 15 X 1982; Dragea, Emiliu. NICHITA STĂNESCU – CORNEL ŢĂRANU, în: FĂCLIA, Cluj, 23 X 1982; Radu, T. CORNEL ŢĂRANU – LAUREAT AL PREMIULUI KOUSSEWITZKY, în: FLACĂRA, Bucureşti, 31, nr. 44, 5 XI 1982; Prelipceanu, Nicolae. CORNEL ŢĂRANU, LAUREAT AL PREMIULUI KOUSSEWITZKY, în: TRIBUNA, Cluj, 11 XI 1982; Dogaru, Anton. SUBSTANŢA „CREAŢIE” A UNUI PREMIU INTERNAŢIONAL, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 46, 12 XI 1982; ANCHETĂ FLACĂRA: „CEL MAI”, „CEA MAI”... ÎN 1982, în: FLACĂRA, Bucureşti, 31, nr. 52, 31 XII 1982; Petecel, Despina. TOAMNA MUZICALĂ CLUJEANĂ, EDIŢIA A 18-A, în: MUZICA, Bucureşti, 32, nr. 12 (363), XII 1982; Hoffman, Alfred. PREMIUL KOUSSEWITZKY 1982 – CORNEL ŢĂRANU, în: MUZICA, Bucureşti, 32, nr. 12 (363), XII 1982; N.[icolae] B.[rînduş]. SIMPOZION DE MUZICOLOGIE, în: MUZICA, Bucureşti, 32, nr. 12 (363), XII 1982; Mihai, Virgil. CLUJ-NAPOCA. „SECRETUL LUI DON GIOVANNI”, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 28 (1913), 8 VII 1983; Vieru, Anatol. MEMORABILE PRIME AUDIŢII, în: RAMURI, Craiova, nr. 7 (229), 15 VII 1983; Petrescu, Ioana. MERIDIANE. LA LOS ANGELES, în: TRIB. ROM., Bucureşti, 12, nr. 249, 1 VIII 1983; Camil, Dana. CRONICA MUZICII DE FILM. DRAMATURGIA MUZICALĂ, în: CINEMA, Bucureşti, 21, nr. 10 (250), X 1983; Dragea, Emiliu. CLUJ-NAPOCA, în: MUZICA, Bucureşti, 34, nr. 3 (378), III 1984; Gelman, Sofia. CONCERT „ARS NOVA”, în: MUZICA, Bucureşti, 34, nr. 5 (380), V 1984; Vartolomei, Luminiţa. CLUJENII LA BUCUREŞTI, în: MUZICA, Bucureşti, nr. 5, V 1984; László, Francisc. PÉTER VERMESY, în: MUZICA, Bucureşti, 34, nr. 6 (381), VI 1984; Barbu, Casiu. FESTIVALUL „TOAMNA MUZICALĂ CLUJEANĂ” – 1984, în: MUZICA, Bucureşti, 34, nr. 12, (387), XII 1984; Sbârcea, George. ORIENTĂRI LA ÎNCEPUT DE DRUM, în: ÎNTÂLNIRI CU MUZICIENI AI SECOLULUI XX. Bucureşti, Edit. Muzicală, 1984; Barbu, Casiu. CLUJ-NAPOCA. CONSERVATORUL „GHEORGHE DIMA” – CONCERTE ANIVERSARE, în: MUZICA, Bucureşti, 35, nr. 6 (393), VI 1985; László, Francisc. PROFILUL UNUI ANSAMBLU: „ARS NOVA”, în: MUZICA, Bucureşti, 35, nr. 7 (394), VII 1985; Murgu, Doru. TIMIŞOARA. FESTIVALUL „TIMIŞOARA MUZICALĂ” 1985, în: MUZICA, Bucureşti, 35, nr. 8 (395), VIII 1985; Roşu, Michaela. PREZENŢE ROMÂNEŞTI, în: MUZICA, Bucureşti, 35, nr. 8 (395), VIII 1985; Barbu, Casiu. CONCERTE ŞI RECITALURI, în: MUZICA, Bucureşti, 35, nr. 8 (395), VIII 1985; Elian, Edgar. LA X-E ÉDITION DU FESTIVAL INTERNATIONAL „GEORGES ENESCO”, în: MUZICA, Bucureşti, 35, nr. 10 (397), X 1985; Brînduş, Nicolae. „OMNIA” – „ARS NOVA”, în: MUZICA, Bucureşti, 35, nr. 10 (397), X 1985; Barbu, Casiu. TOAMNA MUZICALĂ CLUJEANĂ – 1985, în: MUZICA, Bucureşti, 35, nr. 12 (399), XII 1985; Brînduş, Nicolae. ARS NOVA, în: MUZICA, Bucureşti, 36, nr. 1 (400), I 1986; Vartolomei, Luminiţa. HORIA ANDREESCU – MIHAELA MARTIN, în: MUZICA, nr. 2, II 1986; Dogaru, Anton. ARTIŞTI CLUJENI LA BUCUREŞTI, în: ROM. LIT., Bucureşti, 20, nr. 29, 16 VII 1987; Vartolomei, Luminiţa. „SECRETUL LUI DON GIOVANNI”, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 27 (2120), 3 VII 1987; Vartolomei, Luminiţa. TEMERITATE, în: MUZICA, Bucureşti, nr. 7, VII 1987; Popescu, Mihai. REPERTORIUL GENERAL AL CREAŢIEI MUZICALE ROMÂNEŞTI. Supliment. Bucureşti, Edit. Muzicală, 1987; Popovici, Doru. CONCERTE ADMIRABILE, în: SĂPTĂMÂNA, Bucureşti, nr. 8 (897), 26 II 1988; Popovici, Fred. IMAGINEA PE CARE O LĂSĂM VIITORULUI, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 14 (2159), 1 IV 1988; Bândilă, Dan. ARS NOVA-20”, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 16 (2161), 15 IV 1988; Dogaru, Anton. CU CORNEL ŢĂRANU, în: ROM. LIT., Bucureşti, 21, nr. 20, 12 V 1988; Vartolomei, Luminiţa. ELOGIUL SIMPLITĂŢII, în: CINEMA, Bucureşti, nr. 6, VI 1988; Vartolomei, Luminiţa. GENERICUL = UVERTURA OPEREI, în: ALMANAHUL „CINEMA”, XII 1988; Popovici, Doru. ARS NOVA, în: SĂPTĂMÂNA, Bucureşti, nr. 10 (951), 10 III 1989; Negulescu, Claudiu. NOI CREAŢII, în: FLACĂRA, Bucureşti, 33, nr. 34 (1783), 26 VIII 1989; Barbu, Casiu. CREAŢII CONTEMPORANE ÎN RECITAL, în: STEAUA, Cluj-Napoca, 40, nr. 9, 1989; László, Ferenc. KEDVES KRIZA!, în: A HÉT, Bucureşti, 20, nr. 49, 7 XII 1989; Ţuculescu, Radu. CORNEL ŢĂRANU SAU ARTA DE A TRĂI ÎN ŞI PRIN MUZICĂ, în: TRIBUNA, Cluj, nr. 12 (21-27) III 1991; Vartolomei, Luminiţa. ÎNTRE CÂRTEALĂ ŞI EXTAZ, în: LITERATORUL, Bucureşti, 6 IX 2001; Dragea, Emiliu. NICHITA STĂNESCU – CORNEL ŢĂRANU, în: ADEVĂRUL DE CLUJ, Cluj-Napoca, 23 X 1991; Cosma, Viorel. FESTIVALUL INTERNAŢIONAL „GEORGE ENESCU”. GLASUL ÎNGERILOR A RĂSUNAT LA ATENEU, în: JURNAL INTERNAŢIONAL, Bucureşti, 2, nr. 231, 20 IX 1991; Tomescu, Vasile. CORNEL ŢĂRANU, în: ACT. MUZ., Bucureşti, nr. 106, 1 VIII 1992; Dragea, Emiliu. TOAMNA MUZICALĂ CLUJEANĂ. MUZICA ROMÂNEASCĂ CONTEMPORANĂ ÎN FESTIVAL, în: ADEVĂRUL DE CLUJ, Cluj-Napoca, 15 X 1992; Miko, Ervin. CU CORNEL ŢĂRANU, în: TRIBUNA, Cluj, nr. 2, 14-30 I 1993; Vartolomei, Luminiţa. CORNEL ŢĂRANU, SINGUR ŞI CU ARS NOVA”, în: ACT. MUZ., Bucureşti, 15 III şi 1 IV 1993; ACADEMIA ROMÂNĂ SE EXTINDE, în: ROM. LIB., Bucureşti, 15 XI 1993; Vasile, Vasile. CORNEL ŢĂRANU, MEMBRU CORESPONDENT AL ACADEMIEI ROMÂNE, în: ACT. MUZ., Bucureşti, nr. 92, 1 I 1994; Arzoiu, Ruxandra. UN MUZICIAN COMPLEX. CORNEL ŢĂRANU, în: PANORAMIC RTV, Bucureşti, 5, nr. 25 (233), 20-26 VI 1994; Vieru, Anatol. CUVINTE DESPRE SUNETE. Bucureşti, Edit. Cartea Românească, 1994; Cojocaru, Dora. CORNEL ŢĂRANU ŞI OBSESIA VARIAŢIEI, în: MUZICA, Bucureşti, nr. 1, 1995; Vartolomei, Luminiţa. „SIMN” ÎNTRE „CE” ŞI „CUM” SE CÂNTĂ, în: EXCLUSIV MAGAZIN, Bucureşti, 25 VI 1995; Dragea, Emiliu. INTERVIU CU CORNEL ŢĂRANU, în: TRIBUNA, Cluj-Napoca, nr. 28-29, 13-26 VII 1995; Firca, Clemansa. O NOUĂ RESTITUIRE A UNEI CREAŢII ENESCIENE, în: ACT. MUZ., Bucureşti, nr. 135, 15 X 1995; Cosma, Octavian Lazăr. UNIVERSUL MUZICII ROMÂNEŞTI. Bucureşti, Edit. Muzicală, 1995; Popovici, Doru. CORNEL ŢĂRANU, în: CULTURA NAŢIONALĂ, Bucureşti, nr. 16, 5 IX 1996; Anghel, Irinel. ORIENTĂRI, DIRECŢII, CURENTE ALE MUZICII ROMÂNEŞTI DIN A DOUA JUMĂTATE A SECOLULUI XX. Bucureşti, Edit. Muzicală, 1997; DE VORBĂ CU ACAD. CORNEL ŢĂRANU, în: TRIBUNA, Cluj-Napoca, nr. 7-8, 12-25 III 1998; Garaz, Oleg. DE VORBĂ CU COMPOZITORUL CORNEL ŢĂRANU: „CÂTEODATĂ E BINE SĂ FIM ŞI PUŢIN AUTOIRONICI”, în: MUZICA, Bucureşti, 9, nr. 2 (34), IV-VI 1998; Newka, Dieter. GEORGE ENESCU UND DIE ENTWICKLUNG DER RUMÄNISCHEN MUSIK. Sinzhin, Pro Universitate Verlag, 1998; Lehovida, Alice. COMPETIŢIA CU SINE ÎNSUŞI, în: ACT. MUZ., Bucureşti, nr. 194, 1 IV 1999; Dragea, Emiliu. DE VORBĂ CU ACAD. CORNEL ŢĂRANU, în: TRIBUNA, Cluj, nr. 28-29, 13-20 VII 1999; Arzoiu, Ruxandra. NESFÂRŞITA AVENTURĂ A CUNOAŞTERII DE SINE. CORNEL ŢĂRANU, în: MELOS, Bucureşti, nr. 4, VIII 1999; Cosma, Octavian Lazăr. SIMFONICELE RADIODIFUZIUNII. 1928-1998. Bucureşti, Edit. Casa Radio, 1999; Vartolomei, Luminiţa. DISCURI. KIENTZY LA CLUJ, în: ACT. MUZ, Bucureşti, 11, nr. 237, 15 I 2000; Dragea, Emiliu. DE VORBĂ CU ACAD. CORNEL ŢĂRANU, în: ADEVĂRUL DE CLUJ, Cluj-Napoca, 5-6 II 2000; Florea, Anca. UN MANUSCRIS NETERMINAT DE ENESCU FINALIZAT DE CORNEL ŢĂRANU, în: ROM. LIB., Bucureşti, 8 II 2000; Cazaban, Costin. KIENTZY À CLUJ, în: LE MONDE DE LA MUSIQUE, Paris, nr. 241, III 2000; Jiva, Corina. UN NOU OEDIP?, în: CURENTUL, Bucureşti, 18 IV 2000; Şorban, Elena-Maria. CLUJ. MEDALION COMPONISTIC, în: ACT. MUZ., Bucureşti, 11, nr. 244, 1 V 2000; Ardelean, Ecaterina [Vartolomei, Luminiţa]. FRESNO. PRIMĂ AUDIŢIE, în: ACT. MUZ., Bucureşti, 11, nr. 251, 15 VIII 2000; Avakian, Dumitru. CAPRICE ROUMAIN ÎN PRIMĂ AUDIŢIE DISCOGRAFICE, în: ZIARUL DE DUMINICĂ, 29 IX 2000; V. L. COMPOZITORUL CORNEL ŢĂRANU, DISTINS CU ORDINUL FRANCEZ „CHEVALIER DES ARTS ET DES LETTRES”, în: ROM. LIB., Bucureşti, nr. 3214, 13 X 2000; Dragea, Emiliu. OPERA ORESTE-OEDIPE DE CORNEL ŢĂRANU ŞI OLIVIER APERT, în: ADEVĂRUL DE CLUJ, Cluj-Napoca, 14 X 2000; Mureşan, Ion. OEDIP ŞI ORESTE ÎN OGLINDĂ, în: TRANSILVANIA JURNAL, 9 XII 2000; Lazăr, Virgil. CORNEL ŢĂRANU, PERSONALITATE DE PRIMĂ MĂRIME A MUZICII CULTE ROMÂNEŞTI ŞI UNIVERSALE, în: ROM. LIB., Bucureşti, 9 XII 2000; Lazăr, Virgil. EVENIMENT MUZICAL LA CLUJ. OPERA DE CAMERĂ „ORESTE ŞI OEDIPE” DE CORNEL ŢĂRANU ŞI OLIVIER APERT, în: ROM. LIB., Bucureşti, nr. 3264, 12 XII 2000; Pop, Ion. ARMONII ROMÂNO-FRANCEZE, în: ROM. LIT., Bucureşti, nr. 2, 17-23 I 2001; Filimon, Daria. PROFIL. UN COMPOZITOR LA CLUJ, în: ZIARUL FINANCIAR, SUPLIMENTUL „ZIARUL DE DUMINICĂ”, nr. 7, 19 I 2001; Sârghie, Diana. ORESTE ET OEDIPE, în: Thalia, nr. 1-2, 2001; Sarvari, Eugenia. EŞARFE UCIGAŞE, în: STEAUA, Cluj, nr. 3, 2001; Garaz, Oleg. OBSESIILE ARHETIPALE ALE LUI CORNEL ŢĂRANU, în: STEAUA, Cluj, nr. 3, 2001; Lazăr, Virgil. FESTIVALUL INTERNAŢIONAL DE MUZICĂ CONTEMPORANĂ CLUJ-MODERN, în: ROM. LIB., Bucureşti, nr. 3357, 5 IV 2001; LA ACADEMIA DE MUZICĂ. „ORESTE ŞI OEDIP”, în: CRONICA ROMÂNĂ, Bucureşti, 8, nr. 2543, 26 V 2001; Cosma, Viorel. ORESTE ŞI OEDIPE DE CORNEL ŢĂRANU, în: CRONICA ROMÂNĂ, Bucureşti, 1 VI 2001; Vartolomei, Luminiţa. ORESTE ŞI OEDIP, ÎMPREUNĂ, în: SCENA, Bucureşti, nr. 6, VI 2001; ORESTE & OEDIPE. ACADÉMIE DE MUSIQUE DE BUCAREST, în: LE BULLETIN DE L'INSTITUT DE FRANCE, Bucureşti, V-VII 2001; Bocu, Michaela. ARS NOVA LA BERLIN, în: ADEVĂRUL DE CLUJ, Cluj-Napoca, 22-23 XII 2001; Gelman, Sofia. ORESTE ŞI OEDIP, în: ADEVĂRUL DE CLUJ, Cluj-Napoca, 31 XII 2001; R. C. CORNEL ŢĂRANU, OEDIP ŞI ORESTE, în: STEAUA, Cluj-Napoca, nr. 3, 2001; Florea, Anca. OPERA „ORESTE ŞI OEDIPE” DE CORNEL ŢĂRANU, APLAUDATĂ LA PARIS, în: ROM. LIB., Bucureşti, nr. 3611, 6 II 2002; Florea, Anca. OPERA „ORESTE ŞI OEDIPE” DE CORNEL ŢĂRANU APLAUDATĂ LA PARIS, în: ROM. LIB., Bucureşti, 9 II 2002; Florea, Anca. PREMIERĂ MUZICALĂ ROMÂNEASCĂ LA PARIS, în: CURIERUL ROMÂNESC, Bucureşti, 14, nr. 3 (182), III 2002; Florea, Anca. MUZICIENI ROMÂNI PE SCENELE PARIZIENE, în: ACT. MUZ., Bucureşti, nr. 3, III 2002; Brunet, Etienne. ARS NOVA ŞI CORNEL ŢĂRANU PE SENA, în: STEAUA, Cluj, nr. 2-3, 2002; Bocu, Michaela. APLAUZE PENTRU OPERA ORESTE-OEDIPE LA BRUXELLES, în: ADEVĂRUL DE CLUJ, Cluj-Napoca, 25 IV 2002; Angi, Ştefan. OPERA DE CAMERĂ „ORESTE – OEDIP” DE CORNEL ŢĂRANU. VECTORIALITATEA MUZICALĂ A MITULUI, în: MUZICA, Bucureşti, 13, nr. 2, 2002; AVAKIAN, Dumitru. CLASICISM MUZICAL, în: ROM. LIT., Bucureşti, nr. 36, 11-17 IX 2002; Cozma, Mihai Felician. ÎNTÂLNIRE CU COMPOZITORUL ROMÂN CORNEL ŢĂRANU, în: FOAIA ROMÂNEASCĂ, Gyula, Ungaria, nr. 43, 25 X 2002; Sandu-Dediu, Valentina şi Rădulescu, Antigona. MUZICA ROMÂNEASCĂ ÎNTRE 1944-2000. Bucureşti, Edit. Muzicală, 2002; Arzoiu, Ruxandra. OPERA DE CAMERĂ ROMÂNEASCĂ. Bucureşti, Edit. Muzicală, 2002; Munteanu, George. MASONERIA ÎN ROMÂNIA. SCHIŢĂ DE PROFIL, în: ALMANAHUL „FLACĂRA LUI PĂUNESCU”, Bucureşti, 2001/2002; Firca, Clemansa Liliana. MODERNITATE ŞI AVANGARDĂ ÎN MUZICA ANTE ŞI INTERBELICĂ A SECOLULUI XX (1900-1940) I. DATUL EUROPEAN. II. DIMENSIUNI ROMÂNEŞTI ALE MODERNITĂŢII. Bucureşti, Edit. Fundaţiei Culturale Române, 2002; Mihaiu, Virgil. ORESTE-OEDIPE, în: ZIARUL DE DUMINICĂ, Bucureşti, 25 IV 2003; Florea, Anca. CLUJ-MODERN, O PERFORMANŢĂ A MUZICII NOI, în: CURENTUL, Bucureşti, 10-11 V 2003; Gelman, Sofia. LA MULŢI ANI, MAESTRE!, în: ADEVĂRUL DE CLUJ, Cluj-Napoca, 20 VI 2003; Vartolomei, Luminiţa. PENTRU A 16-A OARĂ, FESTIVAL „ENESCU” LA BUCUREŞTI, în: CAIETE CRITICE, Bucureşti, nr. 11, XI 2003; Bura, Corina. OEDIP-ORESTE, în: LUCEAFĂRUL, Bucureşti, nr. 44, 10 XII 2003; Vartolomei, Luminiţa. DECANTĂRI ŞI STRATIFICĂRI VALORICE, în: ACT. MUZ., Bucureşti, nr. 12, XII 2003; Ţuculescu, Radu. DIALOG CU CORNEL ŢĂRANU, în: VATRA, Tg. Mureş, nr. 147, 2003; Cosma, Viorel. 40 DE ANI ÎN FOTOLIUL DE ORCHESTRĂ. ESEURI, STUDII, CRONICI MUZICALE. Vol. 2 (1977-1986). Bucureşti, Edit. Pegasus Press, 2003; Vartolomei, Luminiţa. TEATRUL DIN UMBRA MUZICII. Bucureşti, Edit. Muzicală, 2003; László, Ferenc. A KORNÉL, în: SZABADSÁG, Cluj-Napoca, 10 VII 2004; Temeş, Bianca. MOMENT ANIVERSAR CORNEL ŢĂRANU, în: ADEVĂRUL DE CLUJ, Cluj-Napoca, 14 IX 2004; Bocu, Michaela. CONCERTUL FORMAŢIEI ARS NOVA, în: ADEVĂRUL DE CLUJ, Cluj-Napoca, 5 X 2004; Bocu, Michaela. MAESTRUL CORNEL ŢĂRANU ÎN AMERICA, în: ADEVĂRUL DE CLUJ, Cluj-Napoca, 10-11 XI 2004; O CONFESIUNE TULBURĂTOARE DESPRE ARŞAVIR ACTERIAN INTERVIEVAT DE MARTA PETREU, în: ARARAT, Bucureşti, 14, nr. 1 (310), 1 I 2005; Bocu, Michaela. AMERICAN-ROMANIAN MUSIC FESTIVAL, în: ADEVĂRUL DE CLUJ, Cluj-Napoca, 9 V 2005; Vartolomei, Luminiţa. TEHNICI DE APĂRARE PENTRU MINORITATEA MINORITĂŢII, în: 22, Bucureşti, 10 VI 2005; Vartolomei, Luminiţa. NATURĂ MOARTĂ CU VOCI, INSTRUMENTE ŞI BAGHETE. Bucureşti, Edit. Muzicală, 2005 (Vol. 1), 2006 (Vol. 2); Vartolomei, Luminiţa. DRESORUL DE SUNETE (I), în: CULTURA, Bucureşti, 8 VI 2006.



     Viorel COSMA, Muzicieni din România. Lexicon, vol.9, 2006

UCMR